PAS sebagai organisasi politik: Inikah wawasan dan
modus operandi ke tampuk kuasa?
1.0 Sebuah
organisasi antara lain memiliki struktur, pemimpin dan ahli. Sebabnya mudah organisasi, hatta yang di
bawah tanah sekalipun, tidak boleh wujud dalam vacuum, hampagas. Tidak
kurang pentingnya sebuah organisasi ― ibarat bahtera ― berwawasan, bercita-cita
dan ada matlamatnya. Untuk itu ia
perlukan kompas@halatujunya supaya bahtera tidak terumbang ambing, tersasar dan
lebih tragis karam merempuh batu karang sebelum sampai ke Pulau Idaman. Untuk memantapkan pelayaran di antara soalan
utama yang perlu dijawab oleh seluruh warga organisasi sebagai satu jemaah: Kenapakah
organisasi kita wujud?
2.0 Bukankah
organisasi itu wujud kerana ia berwawasan dan bercita-cita untuk mencapai
sesuatu matlamat? Lalu apakah pula ‘bisnes
penting’nya PAS sehingga ia wujud sebagai sesebuah organisasi? Soalan ini menjurus kepada hakikat bahawa
sesebuah organisasi itu tidak boleh wujud kerana ‘suka-suka saja’. Organisasi,
hatta kumpulan ‘main kutu’@arisan di kalangan suri-suri rumah pun
bermatlamat. Ini bermakna ber‘main kutu’,
satu gabungan usaha kreatif kelompok manusia untuk menabung secara paksarela ―
kerana menabung itu amat sukar jika tidak dipaksakan ―ialah contoh sebuah
‘organisasi’.
3.0 Untuk
menjelaskan halatuju, matlamat dan wawasan maka organisasi pun antara lain mencipta
kenyataan misinya, slogannya untuk
digunapakai dalam segala gerak kerja organisasi seperti pembinaan semangat, penyatuan
iltizam bersama, untuk mendapatkan sokongan dan tentunya untuk tujuan propoganda. “Wawasan 2020” ialah contoh yang pernah
dipakai di zaman Mahathir sementara Pas pula mencanangkan “Negara
Berkebajikan”nya serta slogan “PAS for All”.
4.0 Apa lagi
yang perlu ada pada sesebuah organisasi?
Seperti yang dijelaskan di atas tadi, sesebuah organisasi itu ada
pengikutnya. Mahathir pernah berkata bahawa kumpulan paling jahat atau yang
paling sesat sekali pun ada pengikutnya.
PAS sebagai parti orang baik-baik ramai pengikutnya terdiri daripada
orang yang baik-baik belaka. Apa lagi ciri-ciri
atau pun atributnya para pendokongnya PAS?
Para pengikut PAS ialah mereka yang amat yakin dan percaya bahawa
kehidupan manusia itu bukan hanya sekadar di dunia ini saja kerana akhirat
adalah perhitungan yang muktamad. Oleh
kerana itu dalam perjuangan politik, PAS juga sentiasa mengambilkira hal-hal
pahala dan dosanya. Oleh itu orang-orang
PAS, mereka pun sering bercakap tentang
dosa pahala, amar makruf nahi mungkar ― sambil membandingkan dengan UMNO yang nasionalis
dan yang sekular itu. Dan jika
dibandingkan dengan PAS, parti Melayu yang namanya UMNO ini tidak begitu
Islamik.
5.0 Masa pun berlalu
― keadaan telah berubah, Umno pun semakin sasau kerana kemabukan kuasa yang
amat sangat. Rakyat kian terdera,
kehidupan bertambah payah walaupun negara kaya raya khazanahnya. Mereka yang dekat dengan kuasa, yang
dikelilingi kuasa, yang di sekeliling kuasa apatah lagi yang berkuasa membolot
dan menghimpun kekayaaan dengan cara dan kaedah yang begitu melucahkan sekali! Rakyat yang terdera semakin marah, sedih,
pilu, kacau jadinya. Dalam suasana
sebegini Mahathir telah menyalakan api perlawanan dengan tragedi 2 September
1998.
6.0 Dipendekkan cerita telah lahirlah Pakatan
Rakyat yang menggabungkan PAS, DAP dan sebuah parti baru PKR. Buat pertama kalinya rakyat yang begitu
rindukan perubahan yang amat sangat, telah ditawarkan satu pilihan baru sebagai
pilihan kepada Umno/BN. Maka di Malaysia
telah tertanamlah benih bertuah, sistem dua parti itu. Dalam latar suasana inilah PAS memasuki sistem
dua parti. PAS yang mahukan negara
Islam, mahu daulatkan undang-undang syariah, yang mahu berpolitik berteraskan
Al-Quran dan hadis bersetuju untuk bersama-sama DAP dan PKR. Dalam
muktamar-muktamar PAS, isu ini telah diperdebatkan dan diputuskan bahawa demi
realpolitiknya kerjasama ini tidak dapat dielakkan lagi. Bagi musuh politik PAS dan juga Pakatan
Rakyat, inilah salah satu jarum yang paling berbisa yang boleh digunakan
sepanjang masa demi untuk melumpuhkan Pakatan Rakyat. PAS sebagai parti Islam telah menggadaikan
perjuangan Islamnya. Bagi kita inilah
persoalan yang sepatutnya diteliti oleh team ulama di Kota Sarang Semut, Kedah
tempoh hari. Mereka sebagai satu
kumpulan berhujah dan berdebat dan bertanya:
Bagaimana kita sebagai satu parti politik Islam telah menggadaikan
perjuangan?
7.0 Berdasarkan logik mantik di atas maka nyatalah
PAS itu sebuah organisasi politik walaupun ada yang kekadang bermati-matian
menyatakan bahawa PAS wujud untuk berdakwah.
PAS sebagai organisasi ialah sebuah parti politik yang tentunya
bercita-cita politik. Sebagai sebuah
parti politik, bisnesnya yang paling
utama ialah untuk mendapatkan mandat@kuasa supaya boleh menjadi penguasa di Malaysia. Apabila kelak PAS dipilih menjadi penguasa di Malaysia, maka
ramai pula di kalangan pemimpinnya yang bakal dilantik ke jawatan-jawatan politik. Pesuruhjaya PAS Negeri Kedah di zaman pasca PRU12,
dilantik menjadi Menteri Besar PAS
setelah PAS bersama-sama DAP dan PKR menang dalam PRU12 yang lalu itu. Maka Negeri Kedah, negeri tanah tumpah
darahku, itu pun berMenteriBesarkanlah seorang
ulama PAS Kedah.
8.0 Walaupun
menikmati ‘kuasa yang agak terhad’, PAS sebenarnya berjaya. Di Kedah dan Kelantan, orang-orang PASlah yang telah dipilih menjadi
CEOnya. Ulama tersohor yang digeruni
musuh, yang dikasihi oleh orang-orang Melayu dan yang dihormati dan digelar
oleh orang-orang yang bukan Melayu, yang bukan Islam sebagai “Tok Guru kita”,
dilantik sebagai CEO negeri selama lebih 20 tahun. Lihat juga senarionya di Negeri Perak selepas
keputusan PRU12 itu. Kita telah melihat
bagaimana calon dari PAS yang minoriti itu telah dilantik oleh Pakatan Rakyat sebagai
CEO mereka ― CEO yang dicop dan dicanang
dengan gencar oleh musuh politik Pakatan Rakyat sebagai kuda tunggangan. Bagi kita alangkah baiknya jika persoalan dan
tuduhan kuda tunggangan ini diteliti dengan tuntas oleh team ulama di Kota
Sarang Semut, Kedah tempoh hari. Mereka
sebagai satu kumpulan berhujah dan berdebat dan bertanya: Bagaimana kita sebagai satu parti politik
Islam telah menggadaikan perjuangan dengan menjadi kuda tunggangan orang lain?
9.0 Sebenarnya
jika diamat-amati PAS yang katanya Islam itu juga sebenarnya tersangatlah
Melayu jika dibandingkan dengan Umno dan sebenarnya terlalu jauh feudalnya jika
dibandingkan dengan DAP. DAP walaupun
tidak pernah malu-malu menyatakan bahawa ia sekular, kelihatannya dan nyatanya
tidaklah begitu teruja dengan ‘gelaran duniawi’. Mungkin ini disebabkan oleh sifat dan tingkat
kemarhaennya@sosialisnya yang kental sejak ia ditubuhkan. Apakah sebarang tindakan menolak gelaran ini tidak
Islamik? Atau gelaran itu bukan
ukurannya kemarhaenan manusia? Apa kata dan
apakah hujahnya orang-orang Pas? Katanya
ada yang tidak begitu gemar dengan caranya CEO PAS yang dirampas kuasanya di
Perak kerana kelantangannya menuntut hak walaupun terpaksa berdepan dengan
institusi Raja?
10.0 Di samping itu PAS sebagai sebuah parti
politik memiliki dua produk untuk dijual kepada rakyat Malaysia, khususnya
orang-orang Melayu. Produk itu ialah
Islam dan Melayu. Pada pengmatan kita
walaupun PAS itu kelihatan lebih unggul dengan war-war produk Islamnya, ia
sangat takut jika jualan ‘Melayu’nya ditolak@tidak laku.
11.0 Demi menjaga Melayunya dan Islamnya, PAS
sentiasa terjepit dan disepit. PAS tidak
pernah berkata secara tuntas bahawa produk Islamnya adalah segala-galanya? Pernahkah ia katakan begitu? Apakah PAS pernah berkata bahawa biar apa pun
yang terjadi, bagi PAS Islamlah yang sentiasa
di depan? Jika kita pinjam hujahnya (Malay first, Malaysian second oleh TPM),
apakah PAS pernah berkata bahawa Islam itu paling depan, dan Melayunya
kemudian. Salah satu sosok yang sering dan selalu menyatakan bahawa Islamlah
segala-galanya ialah TGNA. Hatta PM itu boleh orang yang bukan Melayu asalkan
seorang Muslim itu diulangnya berkali-kali.
Adakah PAS ―sebagai satu jemaah ― berpendapat demikian?
12.0 Inilah senjata yang sentiasa digunakan oleh
musuh bebuyutnya PAS ― Umno dalam menyerang PAS. Dan oleh kerana PAS itu juga sangat Melayu
(sama seperti UMNO), maka itulah medan pertempuran kedua-dua parti Melayu ini.
13.0 Soalan lain, yang lebih wajar ialah akhirnya apakah
pilihan PAS sebenarnya? Apakah PAS kira
ia akan musnah dan hancur lebur jika ia tidak mengutamakan@mendahulukan Melayu?
(Malay first?). Apakah ‘Islam saja’
belum memadai untuk membawa kesejahteraan kepada seluruh rakyat termasuk
orang-orang Melayu kerana realpolitiknya kita di Malaysia ini Islam saja tidak
mencukupi? Bagi kita inilah persoalan
yang sepatutnya diteliti oleh team ulama di Kota Sarang Semut, Kedah tempoh
hari dan bukannya berselindung di sebalik pelbagai terminologi Arab atau
keArab-Araban untuk menyatakan bahawa walau apa pun, satu kelompok itulah yang utama dan oleh
kerana itu semestinya sentiasa di depan. Tidakkah segala perlakuan ini membuat segala
kawan dan juga rakan baik di dalam parti maupun di luar parti menjadi gerun
lagi bimbang. Kenapakah taring
teokrasinya kelihatan semakin tajam?
Inikah wajah Islam itu?
Wallahuaklam.
No comments:
Post a Comment