Sunday, May 12, 2013

‘They know nothing’



EC deputy chief dismisses electoral fraud memo
(http://www.malaysiakini.com/news/229873)


‘They know nothing’



Wan Ahmad said it was normal for young people to have a rebellious attitude, but the opposition leaders had been very irresponsible when they took advantage of the situation.

"I was made to understand that 80 percent of the participants of the Wednesday's rally at Kelana Jaya Stadium aged below 40, with some of them were below 21 and know nothing except to have some fun at the stadium, while the opposition leader took advantage to express his anger, disappointment and bitterness for not being able to be prime minister," he said.

Wan Ahmad also stressed that what the EC did was in accordance with the federal constitution and most of political party leaders in the country were aware of the laws.

"The young people may not read books about laws, but political leaders do. If the authorities didn't do anything to set this straight, it will be very unfortunate for Malaysia.

"This is because despite the country being successful in many areas, including economy, social and politics, as well as in practising democracy, the losing parties are provoking the people not to adhere to the law and this will lead to destruction," he added.

- Bernama


2.  Latihan meringkaskan karangan


Semasa di bangku sekolah dulu, kita kerap diberikan latihan untuk meringkaskan karangan.  Waktu itu kita dimaklumkan oleh guru-guru, perkara pertama yang perlu dilakukan ialah mencari isi-isi penting petikan.   Itulah yang saya lakukan dan inilah yang saya perolehi:

ISI-ISI penting petikan:

i) ‘Biasalah’ untuk anak-anak muda memberontak.

ii) Pemimpin pembangkang tak bertanggungjawab dan mengambil kesempatan daripada keadaan.  

iii) Saya difahamkan umumnya mereka yang hadir (seramai 80%) berumur di bawah 40 tahun sesetengahnya di bawah 21 tahun.

iv) Mereka di bawah 21 tahun ini tak tau apa-apa kecuali hanya hendak bersuka ria di stadium.

v) Pemimpin pembangkang telah mengambil kesempatan untuk melepaskan kemarahan, kekecewaan dan sakit hatinya kerana tak bejaya menjadi Perdana Menteri.

vi) Kata Wan Ahmad,  apa yang EC buat adalah berdasarkan Perlembagaan Persekutuan dan kebanyakan parti politik di negara ini tahu undang-undang.

vii) Kata Wan Ahmad lagi orang-orang muda ini mungkin tidak membaca buku undang-undang tapi ahli-ahli politik membacanya dan sedar/tahu undang-undangnya .

viii) Sekiranya pihak yang berkuasa tidak melakukan sesuatu untuk membetulkan keadaan sedia ada, sungguh malanglah Malaysia.

ix) Sebabnya mudah negara ini telah berjaya dalam macam-macam bidang termasuklah ekonomi, sosial dan politik dan juga amalan demokrasinya.

x) Mereka yang kalah telah menghasut para penduduk untuk tidak mematuhi undang-undang dan ini akan membawa kemusnahan kepada negara.


3.  Bagaimana jika tajuk di atas diperdebatkan?


Katakanlah,  kita pilih salah seorang daripada anak muda yang ‘tak tau apa-apa' itu berdebat dengan Wan Ahmad, adakah beliau bersedia?

 

 

1 comment:

nasser said...

adakah 'telur' spr untuk berdebat, alasannya mudah, berdebat bukan budaya kita. budaya kita ialah melekeh!