Wednesday, June 26, 2013

TERAS KESAL HUSAM DIKAMBINGHITAMKAN




Kenyataan Media TERAS
26hb Jun 2013

TERAS KESAL HUSAM DIKAMBINGHITAMKAN


Teras kesal Datuk Husam Musa dikambinghitamkan oleh pihak yang mencemburui kelantangan beliau untuk menyatakan kebenaran, tapi didakwa sebagai menghasut.

Tindakan menahan beliau seorang Wakil Rakyat yang dikenali ramai dan juga seorang pemimpin kanan kepada parti politik di Kuala Lumpur dan dibawa ke Kota Bharu pada 21 hb Jun yang lalu adalah aneh,  kerana ia tidak menunjukkan amalan professional di pihak polis sendiri.

Walaupun pihak polis mendakwa bahawa beliau telah dikaitkan dengan kesalahan di bawah Akta Hasutan 1948 namun jelas ia adalah dakwaan terpilih kerana kenyataan menghasut yang jauh lebih merbahaya pernah dikeluarkan oleh Tun Mahathir, Ibrahim Ali dan oleh akhbar Utusan Malaysia sendiri.

Pendakwaan pihak polis terhadap beliau, seperti pemimpin pembangkang yang lain, sangat bersifat terpilih kerana ia dipengaruhi oleh parti politik yang memerintah.

Bagi Teras ini adalah kes yang bukan pertama kali malah telahpun dilakukan beberapa kali bagi menyekat pemimpin pembangkang menyatakan pandangan kepada rakyat.

Dari pemerhatian kami yang jelas hanya pemimpin pembangkang dan Ngo yang kritikal terhadap kerajaan sahaja yang sering diambil tindakan dengan pantas manakala mana-mana pemimpin Ngo pro kerajaan dan pemimpin kerajaan sendiri ramai yang tidak disentuh walaupun kenyataan dan tindakan bersifat hasutan jauh lebih merbahaya.

Kami sangat kesal ujudnya gejala menindas pemimpin pembangkang melalui pendakwaan undang-undang secara terpilih dan dengan cara memperalatkan pihak polis.

Kami mendesak agar Husam dilepaskan dari pendakwaan jika pihak kerajaan benar-benar mahu menunjukkan keterbukaan dan sikap politik yang matang.

Pihak Polis tidak harus menjadi alat kepada parti politik dan perlu bertindak profesional dengan melihat senario politik negara dengan matang.  Pihak polis tahu bahawa hasutan membenci kaum selepas PRU 13 telah menimbulkan pelbagai tanggapan dan ada pihak yang secara terang-terangan mengeluarkan kenyataan perkauman yang sangat berbahaya.

Kemarahan rakyat tercetus kerana terlalu banyak kes penganiayaan, salahguna kuasa, penipuan dalam PRU, rasuah, kematian dalam tahanan yang tidak diambil tindakan dengan tegas oleh pihak berkuasa.

Senario  ketidakpercayaan rakyat kepada kerajaan dan agensi yang berkaitan adalah natijah dari banyak isu yang ditimbulkan oleh rakyat tidak dijawab dengan memuaskan.  Oleh itu penyuaraan terhadap kepincangan kerajaan dan agensi keselamatan adalah munasabah dan seharusnya dilihat secara objektif.


Mohd Azmi Abdul Hamid
Presiden TERAS




No comments: