Kaedah
menyelamatkan Melayu (+Islam?): Gabung
dan cantum?
Bagi ‘sesetengah’
orang, penggabungan ialah cara paling
berkesan untuk menyelamatkan orang-orang Melayu. Bagi ‘sesetengah’ orang yang lain pula, satu-satunya
cara untuk menyelamatkan orang-orang Melayu ialah dengan bercantum. Begitulah keadaannya ― sudah sekian lama para
pemegang ‘teori penggabungan dan percantuman’ tidak berputus asa berusaha agar orang-orang
Melayu dapat bergabung dan bercantum.
Bagi mereka, itulah saja jalannya
untuk menyelamatkan orang-orang Melayu yang sedang ‘terancam dan diancam’.
Kelihatannya para
penganut tegar kepercayaan ‘gabung dan cantum’ ini sama sekali tidak percaya
bahawa sebagai makhluk berfikir, orang-orang
Melayu juga bebas memilih mana-mana parti politik yang mereka yakini ― sesuai
dengan selera dan falsafah perjuangan masing-masing. Bukan begitu, kata mereka yang gah dengan
teori ‘gabung dan cantum’ ini. Para pereka
dan pelopor teori ‘gabung dan cantum’
ini, kelihatannya sangat yakin bahawa perbezaan pandangan dalam politik itu barang
mewah yang bukan saja mahal TAPI terlalu merbahaya buat orang-orang Melayu. Mereka cuba mengukuhkan hujah dengan melontarkan
hujah silam yang biasa itu ― demi kelangsungan bangsanya, orang-orang Melayu tidak
boleh berpecah belah (baca: bertentangan dalam arena politik). Oleh itu mereka yakin sekali orang-orang
Melayu tidak boleh ada sebarang pilihan. Salah satu cara untuk mengelak pertentangan dan
‘perpecahan’ ini, parti-parti Melayu mesti bergabung atau bercantum. Bagi mereka,
sekiranya penggabungan atau
lebih bagus lagi pencantuman tidak menjadi kenyataan, maka bakal hancurlah
orang-orang Melayu. Oleh kerana itu, kata
para pelopor teori ‘gabung dan cantum’ ini lagi, orang-orang Melayu tak boleh
bermewah-mewah dengan pandangan yang berbeza!
Betapa luar biasanya orang-orang ini.
2.
Dalam usaha
untuk menyelamatkan orang-orang Melayu itu, sila teliti idea ‘gabung dan cantum’
di bawah ini. Bagi sesetengah
orang, penggabungan yang paling besar
maknanya ialah dalam konteks dua buah parti ‘Melayu-Islam’, Pas-Umno.
Maka oleh Abdullah Ahmad dalam kolumnya dalam Sinar Harian (berjudul ‘Apa
pula pasca Kuala Besut’, http://www.sinarharian.com.my/karya/kolumnis/apa-pula-pasca-kuala-besut-1.184959),
pun telah menulis:
“ Destinasi
Pas dan Umno serupa. Bezanya, pada
pendapat ramai, adalah penggunaan pengangkutan ke destinasi itu. Sudah sedia ada titik pertemuan dua parti
ini. Majoriti rakyat Melayu Islam
berharap satu ketika Umno, Pas bukan sahaja bekerjasama seperti zaman Tun Razak
tetapi akhirnya bergabung! Lagi pun Pas dilahirkan oleh serpihan Umno. Bila
percantuman akan berlaku tidak sukar diteka, tidak susah diramal. Kehendak politik, keselamatan agama, negara,
bahasa dan watan akan membawa kedua belah kesedaran. Perkembangan politik kini memperlihatkan
mungkin masanya lebih segera daripada disangka”.
Keseluruhan tulisan
Abdullah Ahmad itu boleh dibaca dari pelbagai sudut. Apa pun mantan menteri Umno ini yakin bahawa
kemenangan Umno di Kuala Besut hari Rabu nanti itu adalah sesuatu yang sudah
pasti (its ‘a forgone conclusion’ katanya memetik pandangan seorang pemerhati
tempatan), kecuali jika ia digelincirkan oleh takdir . Namun mantan Menteri Umno ini tidak dapat menyembunyikan
keinginannya yang meluap-luap agar Pas-Umno bergabung dan bercantum sekali lagi
demi Melayu (+Islam?). Walaupun mencuba
dengan bersungguh-sungguh untuk menutupi kegusarannya tentang masa depan Umno
dan segala masalah yang dicipta Umno sendiri selama ini, Abdullah Ahmad sangat mengharapkan agar Pas
sudi muncul sebagai kayu penyokong Umno (sebagai ‘prop up’, mengikut istilahnya
terhadap Pas).
3.
Apakah
pengajarannya yang kita perolehi dari gesaan proses penggabungan Pas-Umno yang
diulang-ulangi ini? Mungkin yang sangat
jelas ialah hal-hal seperti berikut:
Pertama, betapa
sukarnya kuasa yang direngkuh oleh sang penguasa itu dibebaskan@direbut. Jika kita rajin amati, sepanjang sejarah Malaysia moden (khususnya
sejarah PRU) kita melihat dengan jelas bagaimana sang penguasa ini berhempas
pulas dan telah berjaya menyelamatkannya dirinya. Setiap kali kuasanya tergugat, sang perengkuh
kuasa ini pasti akan menggunakan segala kuasa, alat dan akal liciknya untuk
memastikan nyawanya sebagai penguasa itu akan kekal selama-lamanya. Paling mutakhir dalam PRU13, kita melihatnya
dengan jelas dalam kes yang kelihatannya sangat mudah dan sederhana, yang
diketahui rakyat jelata ― cerita dakwat kekalnya SPR. Pengajaran yang jelas di sini ialah: Janganlah
lagi terlalu ghairah membicarakan tentang kafan dan kuburnya Umno. Lebih bagus bekerja dengan lebih keras tanpa
banyak menebak: Umno pasti
berkubur. Sang perengkuh kuasa itu tak
semudah itu ditewaskan.
Kedua, setelah sekian lamanya berjaya merengkuh kuasa
itu, masih tidak kelihatan sebarang kesungguhan sang perengkuh kuasa itu untuk
berubah. Semuanya masih bisnes seperti
biasa (rasuah, kronisme et al). Kekadang kelihatannya segala-galanya
bergerak, dan bergerak auto-pilot. Yang menjenuhkan
pendengaran adalah kata-kata tidak munasabah yang sukar dibayangkan ― meluncur dari lubang rongga para pimpinan
perengkuh kuasa ini. Percayalah, kata-kata itu (contohnya, dayuslah jika
berkuasa tapi tak minta projek) boleh keluar dari rumah undang-undang kita
(bukannya di kedai-kedai kopinya Tok Braheng di Ulan Bator), dari mulut-mulut mereka yang kita pilih
sebagai pemimpin. Jika ada sebarang kata-kata
yang kelihatannya memberikan harapan, yang lebih jelas ialah bedak dan gincunya. Media kita kaya bedak dan gincu. Rakyat pun sudah tahu kata-kata berbedak dan
bergincu tanpa perbuatan yang tidak membawa apa-apa makna kepada rakyat. Lihatlah bagaimana saban tahun di musim-musim
perayaan, rakyat terus bergelut dengan cerita ayam, menteri cap ayam dan harga
ayamnya.
4.
Lalu apakah
pilihan yang ada pada kita, setiap rakyat kecil? Kita tentua yakin bahawa yang membawa
perubahan adalah tindakan massa secara total.
Kata-kata mungkin merangsang tapi tindakanlah yang lebih menentukan. Oleh itu sebagai seorang anggota masyarakat, kita
semua berupaya melakukan sesuatu. Sekiranya
masyarakat X di Negeri Y sangat yakin bahawa sang perengkuh kuasalah yang
menjamin masa depan JJnya, ajaklah mereka berfikir kenapa pandangan itu tidak
tepat. Ajaklah teman-teman sekampung
kita berfikir tentang makna sebenar segala ungkapan yang sering dicanang-canang
di corong-corong radio dan kaca tv itu ― bersyukur, mengenang budi, projek atau pembangunan. Ajaklah mereka berhujah tentang contoh-contoh
mengenang budi yang sering diutarakan oleh orang-orang politik. Perhatikan di manakah benar dan salahnya
hujah-hujah tersebut. Ajaklah mereka
merenungi dan berusrah (mungkin dengan YB-YB masing-masing) untuk memahami maksud
dan pengertian, kata-kata ‘hikmat’ yang
sering diutarakan, misalnya apakah makna sebenar ‘peranan dan tanggungjawab’ seseorang
wakil rakyat, ketua kampung, tok imam, tok bilal dan juga institusi awam
seperti klinik 1Malaysia, mufti dan
pejabat daerah? Ajaklah mereka bercakap
tentang haram, halal dan tak ketinggalan tentang ‘dunia’ setelah mati. Ya,
ajaklah yang di sekeliling kita itu berjinak-jinak ― jinak berfikir.
(Hah, para 4 ini
sudah disusupi khutbah, mohon maaf).
No comments:
Post a Comment