Wednesday, September 25, 2013

Baby, NOW it’s the PAS pusat’s baby.




“RESOLUSI KEEMPAT MULTAQA ULAMA SEMALAYSIA
Kota Sarang Semut, pada 14 September 2013.


PERTAMA: TENTANG RESOLUSI


RESOLUSI NOMBOR EMPAT: Mengambil ketetapan mencadangkan kepada PAS Pusat supaya melakukan analisa yang menyeluruh dan telus serta mengemukakan analisa bagi tujuan untuk menilai prestasi PRU13 untuk lonjakan PRU14.


KEDUA: MEMAHAMI MAKNA RESOLUSI

Kata-kata kunci (kata kerja, verb):  mengambil, mencadangkan, analisa, mengemukakan, menilai.  

Kata-kata kunci (kata nama): ketetapan, PAS Pusat, analisa, prestasi PRU13, lonjakan PRU14.

Kata-kata kunci (adjektif): menyeluruh, telus.


FRASA TINDAKAN:

i) Ketetapan mencadangkan kepada PAS Pusat

ii) PAS Pusat melakukan analisa menyeluruh dan telus bagi tujuan menilai prestasi PRU13

iii) PAS Pusat menilai prestasi PRU13 untuk lonjakan PRU14.


KETIGA: APA KATA PIHAK TERTENTU TENTANG PRU13 DAN HAL-HAL YANG BERKAITAN DENGANNYA

Sumber Satu
https://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2013/06/10/dolak-dalih-pas-dalam-himpunan-black-505/

Dolak dalih PAS dalam Himpunan `Black 505′
 | June 10, 2013

Beberapa kenyataan awal bahawa beberapa pemimpin kanan PAS ialah tidak setuju dengan perhimpunan seumpama itu.

ANALYSIS

PETALING JAYA: PAS menukar gear dan kini membuat keputusan untuk menyertai secara rasmi himpunan `Black 505′ yang dipelopori PKR kononnya rakyat menolak keputusan pilihan raya umum ke 13, 5 Mei lalu.

Ia bertentangan dengan beberapa kenyataan awal bahawa beberapa pemimpin kanan parti tidak setuju dengan perhimpunan seumpama itu.

Himpunan `Black 505′ dijangka diadakan di Padang Merbok di Kuala Lumpur pada 22 Jun.
Pendirian `flip flop’ dan keputusan yang diumumkan Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu tidak mengejutkan.

Kerana PAS sebelum ini pernah `flip flop’  dalam pelbagai isu politik termasuk mengenai hudud dan negara Islam.

Dewan Ulama, Pemuda dan beberapa pemimpin tinggi lain PAS sebelum ini mengatakan PAS tidak mahu menjatuhkan kerajaan secara kekerasan.

Dengan kata mudah, boleh kita fahami bahawa PAS tidak mahu membabitkan diri dengan himpunan `BIack 505′. Beberapa siri himpunan terdahulu seperti di Petaling Jaya dan Pulau Pinang pembabitan ahli PAS tidak diketahui jumlahnya.

Kecuali Mohamad Sabu, barangkali tidak ada pimpinan tinggi parti yang menyertai himpunan termasuk dari Dewan Ulama dan Pemuda.

Suara pemimpin utama

Malah Datuk Seri Abdul Hadi Awang selaku orang nombor satu PAS meminta ahli bersabar serta menerima keputusan pilihan raya umum ke 13  pada 5 Mei lalu.

Ketua Ulama, Datuk Harun Taib dan Timbalan Ketua Pemuda, Nik Abduh Nik Aziz  serta beberapa pimpinan yang lain tidak setuju dengan sebarang perhimpunan menjatuhkan kerajaan.

‘Parti (PAS) tidak secara sukarela menganjur atau mengambil bahagian dalam perhimpunan itu kerana telah menerima keputusan pilihan raya umum ke-13, ” kata Harun.

Entah mengapa hari ini (Isnin), Harun menyokong keputusan PAS dalam himpunan dan menganggap kenyataan beliau sebelum ini adalah peribadi.

Bagaimanapun, katanya PAS tidak akan menghalang PKR menganjurkan perhimpunan protes atau mengarahkan ahli parti itu supaya tidak menyertainya.

Baru minggu lalu, Pesuruhjaya PAS Johor, Datuk Mahfodz Mohamed menyuarakan perkara yang sama iaitu tidak setuju dengan pehimpunan seperti itu. Dan ia ditegaskan pemimpin PAS Perak, Norazli Musa.


Kenyataan Mohamad Sabu

Namun semalam, Mohamad Sabu menyatakan, “Kita hari ini membuat keputusan untuk mengerahkan ahli-ahli PAS bagi menyertai himpunan aman `Black 505′ yang akan di adakan pada 15 Jun (Sabtu) nanti.

“Kita juga tidak mensasarkan berapa ramai ahli-ahli PAS yang akan hadir tetapi mengharapkan ia akan disertai oleh seberapa ramai yang mungkin sebagai tanda sokongan kita.


Sumber dua:
http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/election-commission-took-orders-from-putrajaya-ambiga-tells-tribunal

Election Commission took orders from Putrajaya, Ambiga tells Bersih tribunal

Bersih co-chair Datuk Ambiga Sreenevasan said the Election Commission (EC) acted under the instructions of Putrajaya when it should have acted as an independent body.

Ambiga, who was the last witness at the Bersih People’s Tribunal in Subang Jaya, stressed that the EC had taken a partisan approach when making statements.

“EC acted like they were under Putrajaya’s control. I have problems with the commission for their failure in giving proper explanations on the issues surrounding the electoral roll and others under their purview,” she said today.

She added that the commission would not say anything when election-related issues cropped up.

“They failed to fulfil their responsibilities to investigate political violence and other serious allegations during GE13,” said Ambiga.

She told the tribunal the EC’s sole responsibility was election matters. “If they have not got it right, it just shows their lack of empowerment,” said Ambiga.

“It’s like their hands were tied.”


PENUTUP

Kita berikan resolusi keempat untuk PAS Pusat tangani? 

Baby,  NOW it’s the PAS pusat’s baby. 



No comments: