MENTERJEMAHKAN PEMIKIRAN BUDAYA
(AKHIRNYA, yang meyakinkan adalah contoh tauladan)
Di kalangan kami persoalan 'budaya' kerap diangkat sebagai tajuk. Kawanku telah mengemel teks di bawah ini, katanya, "untuk kita fikirkan bersama".
‘Pemikiran’ sebagai teras budaya
Menggesa agar
‘pemikiran’ diterima sebagai komponen penting (terpenting?) dalam budaya. Setelah memahami kepentingannya, maka ia mestilah diperlakukan selayaknya.
Ertinya tempat untuk ‘pemikiran’ itu sayugia paling atas dalam urutan keutamaan
tindakan budaya.
Oleh kerana
‘pemikiran’ itu sesuatu yang abstrak yang tidak boleh dicerap dengan mata kasar
kecuali oleh mata batin dan hati nurani seperti ‘kebahagiaan’, ‘duka nestapa’
dan ‘ketaksuban’ maka konsep-konsep penting tentang ‘pemikiran’ itu
sebaik-baiknya dijelaskan dan dipermudahkan supaya ia dapat difahami dan
dihayati oleh khalayak.
Konsep-konsep
penting tentang ‘pemikiran’ yang diperah misalnya ke dalam bentuk gagasan,
wawasan, atau pernyataan misi itu mestilah mampu diterjemahkan dalam bentuk
pelan tindakan. Sebagai contoh, jika kita katakan bahawa hiburan sedia ada itu
perlu diperbaiki baik dari segi isi, mesej dan bentuk penyampaian dll, maka
kita mestilah mampu menyenaraikan gesaan ini dalam pelan tindakan yang
konkrit. Untuk tujuan ini yang amat
diperlukan ialah proses pemikiran dan ― bukanlah sekadar kata-kata ataupun
ungkapan-ungkapan basi klise (seperti menegakkan syiar Islam yang syumul).
Kenapakah
gagasan untuk mengutamakan ‘pemikiran’ itu mesti didahulukan?
Sekarang ini
masalah yang masyarakat kita (baca: masyarakat Melayu) hadapi tersangatlah
kronik. Kita ambil satu contoh yang
jelas di depan mata; Jika sebuah parti politik besar Melayu yang menjadi tulang
belakang pemerintahan negara tergamak dan begitu buta perut untuk melantik
semula seorang pemimpin yang nyata korup, maka pada hemat kita ada perkara yang
tersangat serius yang sudah berlaku. Kita bukan lagi bercakap persoalan daerah
yang kelabu, greya area ― TAPI kita sekarang berdepan dengan masalah
kesongsangan nilai yang sangat serius!
Apakah strateginya? Salah satu
cara ialah membetulkan pemikiran tentang nilai tidak apa yang serius ini. Sebagai satu bangsa (baca: bangsa Melayu),
APAKAH kita sudah tidak ada sedikit pun perasaan malu lagi?
Contoh dan tauladan melalui tindakan
(Syarah yang berlebihan adalah gincu, menyala tapi
memudarkan bibir)
Keberkesanan
sesuatu mesej itu ialah melalui contoh dan tauladan yang nyata. Contoh-contoh perbuatan yang dapat dilihat
dengan mata kepala. Oleh itu dalam
kehidupan seharian, kita kerap membaca
dan mendengar pandangan sinis bahawa sesuatu itu ‘hanyalah retorik’ atau sebuah
gambar dapat mencitrakan seribu cerita.
Wajah PAS menjadi jauh lebih jernih melalui tindakan-tindakannya yang
nyata. Pas sebagai satu parti yang boleh
diharapkan oleh seluruh rakyat (termasuk oleh yang bukan Islam dan juga yang
bukan Melayu) semakin meyakinkan apabila ramai di kalangan mereka ini merasakan
sendiri bukti perlindungan dan sifat ‘yang boleh diharapkan’ sepertimana dibuktikan
oleh Unit Amal semasa tunjuk perasaan Bersih 2.0. Orang-orang bukan Melayu yakin bahawa Pas
bukanlah musuh. Semasa banjir besar
melanda Johor, orang-orang Melayu Umno melihat kesan tindakan Pas. Mereka yakin
Pas bukanlah sebuah parti hodoh sepertimana yang sering digambarkan oleh
media.
Ini
menunjukkan bahawa bentuk mesej dakwah yang terbaik ialah melalui tindakan dan
penglibatan langsung ke dalam masyarakat lebih-lebih lagi semasa pertolongan
itu amat diperlukan. Maka kita sarankan
agar Pas menunjukkan bukti yang kukuh bahawa pemikiran budaya itu ialah salah
senjata yang paling ampuh.
Akhir sekali
dalam semua tindakan Pas (tentunya ia berlandas dan berpandukan budaya pemikiran
yang tertentu pula), kita berpendapat terdapat aspek-aspek tertentu tindakan
tersebut sebaik-baiknya dipertimbangkan semula dengan semasak-masaknya,
lebih-lebih oleh saf kepimpinan tertinggi parti. Misalnya kita yakin dan menyokong penuh dengan
prinsip amal makruf nahi mungkar yang dibawa oleh Pas kerana itu adalah sesuatu
yang tepat. Namun dalam kesungguhannya
mencegah segala yang mungkar itu, kita
yakin dan percaya bahawa Pas dapat mengimbangi kesungguhan tindakannya dengan
ketakutan yang dirasakan oleh mereka yang belum faham dengan kerja buat Pas
dalam usaha-usaha untuk mencegah kemungkaran itu. Misalnya tunjuk-tunjuk perasaan yang
bersungguh-sungguh menentang konsert kerap kalinya ditafsirkan sebagai tindakan
yang tersasar keutamaannya, (misplaced priorities) kerana sekarang ini yang
lebih mendesak ialah segala isu rasuah dan salah guna kuasa yang membuat rakyat
begitu menderita sekali. Oleh itu dalam
konteks seperti ini, kita benar-benar mengharapkan kefahaman dan emphati Pas
dalam melihat dan menghayati ketakutan massa dengan keghairahan tindakan mencegah
kemungkaran ini yang dibawanya. Sebabnya
mudah. Yang amat ditakuti oleh massa
ialah ― akhirnya teokrasilah ― yang pasti akan mencengkam seluruh kehidupan
kita di Malaysia. Ketakutan seperti ini
memerlukan pemikiran dan tindakan budaya kerja yang mantap ― bukannya sesuatu
yang ditafsirkan sebagai gopoh, tersasar keutamaan dan populis yang tersalah
tempat.
(Apakah
mesejnya? Budaya berfikir yang betul
diperlukan sebelum sesuatu itu dicakapkan kepada khalayak untuk dilaksanakan.
Bercakap kepada massa tidak sama dan SANGAT BERBEZA dengan bercakap di dalam
surau yang dihadiri oleh mereka yang menadah kitab. Oleh itu ulamak mesti lebih berhati-hati jika
mahu memerintah Malaysia. Malaysia
bukannya sebuah surau yang besar.)
No comments:
Post a Comment