Ishak Hj
Muhamad sebagai sasterawan, pentadbir dan ‘insan’
Dalam kata
penghantar “Cerpen-Cerpen Pak Sako”, Hashim Awang dan A. Karim Abdullah
(penyelenggara), Dewan Bahasa dan Pustaka. 1995: vii, dinyatakan begini:
“Cerpen-cerpen
dalam antologi ini memperlihatkan beberapa keistimewaan tersendiri. Pertama: Persoalan-persoalan yang mendapat
tumpuan garapannya. Hampir keseluruhan
cerpennya berkisar pada kehidupan golongan rakyat bawahan yang tinggal di
kampung, yang memiliki cara hidup mudah dengan sifat-sifat rendah diri dan
selalu jujur serta bersopan santun.
Mereka ini dipertentangkan dengan golongan bangsawan atau pemimpin yang
hidup mewah tetapi berkelakuan buruk, iaitu kelakuan yang merangkumi
sifat-sifat hipokrit, tamak, penzina dan pengkhianat bangsa.
Golongan
bangsawan yang demikian sifatnya sering digambarkan sebagai berada dalam kelalaian
sehingga mereka dapat dijadikan alat oleh orang-orang luar untuk kepentingan
tertentu, khususnya untuk kepentingan-kepentingan politik dan ekonomi. Akibatnya golongan rakyat kampung, yang
rata-ratanya jujur dan taat setia itu, menjadi korban. Kehidupan mereka tertindas, terkebelakang dan
miskin, sedangkan golongan luar atau pendatang bergerak maju mewah.”
Tentang Pak
Sako atau Ishak Hj. Muhammad, Rustam A. Sani dalam “Asal Usul Sosial Golongan
Kiri Melayu – Satu Analisis Bekenaan Kesatuan Melayu Muda” terjemahan Amin
Ahmad, SIRD, Petaling Jaya: 2011:50 antara lain merakamkan begini:
“ Satu kes
yang menarik ialah Ishak Hj. Muhammad sendiri.
Ketika beliau di Kolej Melayu beliau gelisah dikelilingi atmosfera dan
rakan sebaya dari keluarga aristokrat12. Kegelisahan ini berterusan ketika beliau
menjadi pegawai di Temerloh dan Bentong.
Beberapa kali beliau meninggalkan kerjanya tanpa meletakkan jawatan
secara rasmi, petunjuk kesukaran yang dihadapinya dalam menyesuaikan diri dengan
tugas beliau. “Meskipun beliau dihormati dalam menjalankan kerja pentadbiran,
syarat dan peraturan yang menentukan tindakan beliau sebagai seorang pegawai
mewujudkan satu kepura-puraan hidup dan memisahkan dirinya daripada masyarakat,
menjadikan beliau tidak selesa.”22 Mungkin dalam percubaan untuk menjadikan
proses mobiliti ke atas untuk Ishak lengkap ― dan kurang menyiksakan ― Residen British Selangor (T.S. Adams)
telah beberapa kali, secara sembunyi memberitahu Ishak, “Jika kamu bertenang,
saya boleh memadankan kamu dengan anak perempuan seorang Datuk”.23
2.0 Seperti biasa, senarai soalan :
2.1 Dalam
sejarah moden kita, berapa orang Ishak Hj. Muhammadkah yang telah kita lahirkan,
temui dan hayati perjuangannya?
2.2 Apakah
yang akan terjadi jika teks-teks sastera seperti di atas cerpen Pak Sako di
atas dijadikan bacaan wajib di sekolah menengah kita?
2.3 Apakah mungkin kualiti pemimpin dan
kepimpinan negara kita akan menjadi lebih cemerlang sekiranya kaum aristokrat tidak
bermaharajalela seperti sekarang ini?
2.4 Kenapakah
tidak ramai sasterawan kita keluar dari dunia teks@karyanya untuk bersama-sama
rakyat yang tertindas? Apakah sastera itu
semata-mata permainan idea, ilham dan karya berseni yang muluk-muluk tapi
lohong tindakan lalu ia pun tidur nyenyak di rak-rak buku?
No comments:
Post a Comment