Sunday, November 3, 2013

Kata NIRAH dalam Wira Bukit







Pagi ini,  mari kita baca A. Samad Said, Wira Bukit, Dewan Bahasa dan Pustaka, 2005: 87


NIRAH: (Berjalan menjauhinya).  Aku sepatutnya yang perlukan simpati.  Lihat diriku!  Lihat keseluruhanku!  Lihat, lihat kemusnahanku! (Terhenti). Berapa kali teman-teman yang simpati  cuba-cuba bertanya mengapa aku mesti berpaut kepada sesuatu yang telah menjadi sejarah luka. (Terhenti). Apa ... apa yang dapat kubuat selain dari cuba mencari-cari makna di dalamnya.  Aku tahu aku gila berbuat begitu.  Aku tidak boleh pulang semula ke masa remajaku.  Apa yang ada padaku itulah saja yang ada.  Aku terpaksa bermula dari situ....


2.

Dalam imaginasiku, NIRAH itu orang-orang Melayu. Orang-orang Melayu bertanya kekasihnya yang curang.  Kekasih yang telah lama menghancurkan ‘masa remajaku’.  Ya, betul seperti kata NIRAH, “Aku terpaksa bermula dari situ....”



No comments: