Ulasan terhadap pandangan
Mahathir di Seminar “International
Conference on Teacher Education in the Muslim World” di Putrajaya pada 12
Nov. 2013
Tun Mahathir masih mengulangi
hujah-hujah beliau yang sama sejak 2002 tentang konon wajarnya PPSMI dan oleh
itu salahnya kerajaan kini memansuhkan PPSMI. Seperti biasa, beliau tidak
sedikit pun membalas apa-apa hujah penentangan orang lain, sarjana, GMP dan rakyat
amnya, termasuklah hujah rasmi kerajaan terhadap PPSMI (Umpamanya, beliau tidak
pernah menyangkal balas “sangkalan Mahathir” 2008 dan 2009 di internet itu). Pendirian orang yang sebegini cukup memualkan
sehingga ada pihak menyatakan “biarkanlah si Loncai terjun dengan
labu-labunya”. Namun, GMP (Gerakan Memansuhkan PPSMI) tetap terpanggil juga
untuk bersuara mengulangi hujah balas satu persatu perkara yang diperkatakan
oleh Mantan PM kita ini di persidangan yang tersebut di atas (yang dilapor di
dalam The Malaysian Insider 13 Nov.
2013) kerana GMP tidak mahu “pengulangan yang palsu menjadi benar”. Sebelum itu
GMP menggesa kerajaan agar rayuan Tun
Mahathir seperti yang dilapor di dalam akhbar tersebut supaya PPSMI
dikembalikan HENDAKLAH TIDAK DIPEDULIKAN LANGSUNG.
Sekarang kembali kepada (ulangan) balasan hujah lapuk beliau itu:
1. PPSMI tidak akan melunturkan keMelayuan dan nasionalisnya
seseorang
Hujah
yang diulang-ulang oleh Tun Dr. Mahathir sejak dahulu lagi ialah mengatakan
beliau tetap Melayu dan berjiwa nasionalis (atau janapadawan jika menggunakan
perkataan Melayu lama, janapada) walaupun pendidikannya dalam bahasa Inggeris
sepenuhnya. Beliau lupa agaknya ke-Melayu-an
dan kejanapadawanan seseorang ialah suatu yang berspektrum yang luas yang
diwarnai oleh unsur baka seseorang yang dikenali DNA dan latar belakang pendidikan seseorang itu. Mengikut kajian sehingga kini, DNA Melayu yang tulennya ialah dari
daerah Pattani dan Kelantan dan yang tak tulennya ialah Melayu yang
diistilahkan sebagai “Jawi Peranakan” atau “Melayu Peranakan” (Campuran Melayu
dengan Muslim lain). Selanjutnya, pandangan Dr. Mahathir tentang tiadanya kesan
apa-apa drp apa pun bentuk pendidikan, khasnya pendidikan menerusi PPSMI itu,
amat bertentangan dengan pandangan umum terhadap “bahasa jiwa bangsa”, bercanggah dengan pandangan hampir semua ahli sosiologi ilmu dan
falsafawan sains abad ke-20 akan saratnya nilai di dalam bahasa, pandangan
falsafawan Jerman terkenal abad ke-20 tentang “bahasa itu rumah kediaman
manusia”, dan bertembunglah dengan kesimpulan baharu kami yang “bahasa itu
penemu ilmu”. Berlandaskan pandangan-pandangan ini, maka pastinya PPSMI ialah satu daripada pemangkas
keMelayuan bangsa dan ilmu kerana
pendidikan dalam bahasa Inggeris akan membuka satu lagi pembentukan sektor rupa
bangsa rakyat Malaysia yang lain lagi kelak, yang berjiwa lain, berkefahaman lain
terhadap ilmu, dan menghayati nilai hidup yang lain. Lainnya watak-watak
tamatan PPSMI ini kelak mungkin sekali berbeza drp Melayu dan nasionalisnya ala
Dr. Mahathir pun kerana suasana pembelajaran kini berbeza drp zaman Dr. Mahathir.
Dr. Mahathir mungkin memandang enteng terhadap betapanya sains dan matematik
dalam bahasa Inggeris (atau lain-lain dari Eropah) terkenal dengan berpusatkan
Eropah (Eurosentrik) dan kaya dengan falsafah Tabiisme (yang semestinya sekular
dan ateis atau apeduli agama) selain daripada nilai Eropah (Inggeris) yang lain
lagi yang ada di dalam bahasa tersebut. Hakikatnya, nilai-nilai ini jauh lebih
berpengaruh sekarang berbanding dengan zaman Dr. Mahathir dahulu kerana dominasinya
tahap hegemoni kebudayaan Inggeris kini. Semua ini tidak menyuburkan
pembentukan sebuah janapada atau nasion Malaysia yang diidami oleh sebahagian
besar jiwa-jiwa keMelayuan kini dan keMelayuan yang lebih asli. Jika ini tidak melunturkan masa depan tahap
nasionalis keMelayuan bahkan keMalaysiaan yang sudah pun tidak seberapa
sekarang ini, maka tentunya kerana seseorang itu tidak mahu menerima teori dan
falsafah bahasa yang diperkatakan ini.
Tentu Dr. Mahathir memang amat tidak mahu percaya kepada teori dan
falsafah bahasa ini walaupun epistemologi sains dan matematik yang berkait
dengan ilmu bahasa ini rata-rata sudah diterima oleh sarjana sebagai hukum
tabii bahasa. Dr. Mahathir buat-buat lupa agaknya bahawa Islam pun mengingatkan
para pemimpinnya tentang besarnya pengaruh pendidikan sehingga menggesa
pemimpin supaya mewujudkan wahana,
persekitaran dan kurikulum pendidikan umatnya yang sesuai agar tidak terjerumus
ke dalam ajaran Yahudi, Nasrani atau Majusi [Maksud Hadith Bukhari dan Muslim].
Nampaknya, pada Dr. Mahathir, yang dipercayainya
hanyalah “dirinya sendiri” dan “kuasa itulah kebenaran”.
Penjelasan berikut rasanya dapat mengukuhkan lagi pandangan di atas. Sejak
awal abad ke-20 M lagi polemik dan pertentangan
dua kumpulan besar pejuang
kemerdekaan di Hindia Timur Belanda
(Indonesia sekarang) berlaku kerana perbezaan konsep janapada atau nasion yang
hendak dibinanya akibat perbezaan latar belakang pendidikan mereka, satunya
berpendidikan Belanda dan satu lagi berpendidikan Timur Tengah (bahasa Arab).
Ringkasnya, semangat nasionalis atau
janapadawan seseorang berbeza-beza akibat perbezaan latar belakang pendidikan
seseorang. Nasionalisme yang asalnya ialah nasionalisme Barat yang semestinya sekular dan
liberal yang muncul dalam abad ke-18 M. Pada awal abad ke-20 M komunisme bertakhta
di Eropah yang antara lainnya mengunggulkan sosialisme sehingga melahirkan para
sosialis komunis yang juga memang cakna nasion atau janapada tetapi semestinya tidak
liberal dan tak bertuhankan agama. Ini layak dinamai nasionalis komunis atau
nasionalis sosialis. Sejenis pejuang
membina nasion atau janapada yang lain lagi muncul di Hindia Timur Belanda pada
tahun 1920-an ialah yang “amat mempedulikan
Islam”, yang mungkin sesetengah pihak
mahu menamakan mereka ini “nasionalis Islam”. Namun istilah ini ditentang
hebat oleh mereka berpendidikan bukan dalam acuan Barat kerana nasionalisme itu
sendiri bertentangan dengan kepedulian terhadap agama. Lagi pun dalam sejarah
politik Barat fahaman yang bertentangan dengan nasionalisme itu ialah sosialisme (dari ajaran komunisme) dan popular
pula. Oleh itu golongan “nasionalis Islam” di Hindia Timur Belanda dahulu menamai
golongan mereka sebagai “sosialis Islam” setelah mereka menghuraikan makna “sosialisme
Islam” dengan mendalamnya (yang menampakkan berlainannya daripada sosialisme
komunis atau apa tah lagi dengan nasionalisme Barat). Perkembangan di Eropah
selepas Perang Dunia II (1945) membawa kepada munculnya sosialisme baharu yang
berbeza daripada “sosialisme komunis” dan dikenali sebagai sosialisme demokrat yang
menjadi dasar banyak Negara Berkebajikan di Eropah kini. Ini membawa kepada
perpecahan “sosialis Islam”, sebahagiannya kepada sosialis baharu seperti di
Eropah itu dan yang lainnya menamakan dirinya hanya Islamis sahaja. Apa pun
istilahnya, mereka semua perihatin kepada janapada atau nasion. Di Hindia Timur
Inggeris (khususnya Malaya) pun sejak
tahun 1930-an, ada sekurang-kurangnya
dua jenis “nasionalis” wujud dan bertentangan kerana pengalaman pendidikan yang
berbeza, iaitu nasionalis sekular-liberal Barat lawan nasionalis Kiri (yang
sebenarnya terdiri daripada Islamis dan sosialis bukan komunis dan bukan
liberalis).
Apa pun, satu perkara yang asas yang perlu bagi
adanya nasionalisme atau janapadawanisme, dan ini nampaknya diabaikan
atau tidak dianggap penting oleh Dr. Mahathir, ialah kewujudan
nasion atau janapada itu sendiri. Ini ialah kerana nasionalisme atau
janapadawanisme semestinya melibatkan keadaan seseorang yang sentiasa
mengenalpasti kehidupannya dengan nasion atau janapada yang dianggap miliknya
itu. Majoriti besar sarjana kita (dan
luar negara) tidak anggap Malaysia sudah wujud sebuah nasion atau janapada berbanding
dengan yang berlaku di Eropah, atau di negara jiran kita sekali pun. Sebahagian
besarnya disebabkan sistem pendidikan
kita yang tidak memungkinkan atau tidak menyuburkan kewujudan janapada itu.
Satu ciri penting nasion atau janapada itu ialah warganya merasai kekitaan yang
kental yang terzahir atau dizahirkan, antara lainnya, menerusi bahasa
nasionalnya atau bahasa kebangsaannya (iaitu bahasa perpaduan, bahasa politik
dsbnya) dan bahasa nasionnya atau bahasa janapadanya (iaitu bahasa pembangunan,
bahasa pendidikan, bahasa berkarya dsbnya). Ini yang jelas belum kita capai.
Sedikit kejayaan yang dicapai selama ini sudah dipangkas oleh Dr. Mahathir
sendiri menerusi banyak alatnya yang terbit daripada kecitaannya terhadap
kebudayaan Barat-Inggeris dan satu daripadanya PPSMI itu.
2. PPSMI mengurangkan masalah pengangguran
Seseorang
yang mengaitkan isu pengangguran negara
dengan kefasihan berbahasa Inggeris penduduk negara tersebut adalah orang yang
berkepentingan untuk mengalih pandangan rakyat terhadap kelemahan dasar ekonomi
negara tersebut sahaja. Dr. Mahathir tentunya berkepentingan itu. Lihat sahaja
tahap pengangguran di negara berbahasa Inggeris sepenuhnya, iaitu UK, Amerika
Syarikat (AS), Kanada, Australia dan New Zealand (NZ): sekitar 8% di UK, sekitar
7% di AS dan Kanada, sekitar 6 % di Australia dan New Zeland. Semuanya melebihi
kadar pengangguran rasmi di Malaysia, 3% sahaja; dan lebih tinggi daripada
negara yang para pendokong PPSMI pandang rendah (kerana tahap bahasa
Inggerisnya lebih rendah daripadanya atau rakyat negaranya), iaitu Jepun
(sekitar 4%), Korea (sekitar 3%), China (sekitar 4 %) dan Taiwan (sekitar 4 %)!
Tun Dr. Mahathir dan mereka yang pro-PPSMI selalulah juga menimbulkan kadar pengangguran siswazah
kita sekarang adalah KONON-nya disebabkan oleh bahasa Inggeris siswazah ini
yang lemah (kononnya akibat tiada PPSMI). Lupakah mereka ini bahawa siswazah
kita sekarang semuanya sudah beroleh ijazah mereka menerusi pendidikan di dalam
bahasa Inggeris sejak 2009 lagi. Ini kerana pelaksanaan “lompatan katak” dalam
pengejaran bahasa Inggeris lalu PPSMI Tingkatan 6 dan Matrikulasi dimulai bersekali
dengan mulanya PPSMI Darjah Satu pada 2003, dan kerana itu PPSMI di universiti
juga dimulai pada 2005 sehingga sejak 2009 lagi bahasa pengantar ilmu universiti
kita semuanya dalam bahasa Inggeris). Lupakah juga mereka bahawa sekurang-kurangnya
dalam tahun 1980-an kita tiada masalah pengangguran siswazah sedangkan masa itu
semua universiti berpengantar bahasa Melayu sepenuhnya (termasuklah dalam
bidang sains dan matematik sekalipun).
Jelas pengangguran tiada
kaitan dengan bahasa apatah lagi bahasa Inggeris!
3. Sains dan matematik
berubah setiap hari dan laporan perubahan ini hampir semuanya dalam
bahasa Inggeris.
Dr.
Mahathir mungkin sekali berniat “mengaburi mata rakyat” dengan tidak membezakan sains matematik (SAMA) di peringkat
sekolah dengan SAMA di peringkat kesarjanaan (peringkat ijazah Sarjana dan D.
Fal), walaupun perkara pokok yang dibicarakannya hanya SAMA peringkat sekolah. SAMA (bahkan semua bidang ilmu) di peringkat
sekolah tidak berubah sejak berabad-abad dahulu lagi. SAMA sekolah sekarang
ialah ilmu sebahagian besarnya ciptaan zaman Tamadun Islam (ciptaan kurun ke-10
M hingga ke-14 M) dan ciptaan Eropah (dalam bahasa Latin, Perancis dan Jerman) ciptaan
abad ke-17 M hingga ke-19M. Perhatikan tiada SAMA sekolah ciptaan dalam bahasa
Inggeris tetapi yang adanya ialah terjemahan ke dalam bahasa Inggeris mulai
abad ke-18 M hingga dalam abad ke-20 M, semuanya lengkap terjemahannya, dan
menerusi penjajahannya seluruh dunia, ilmu ini diterima di negara yang
dijajahnya sebagai ilmu Inggeris sahaja. Bahkan Dr. Mahathir sendiri, mungkin
juga sengaja, beberapa kali mengulangi
fakta palsu bahawa ilmu asal SAMA ialah bahasa Inggeris.
Maka adalah fitnah besar mengatakan mengajar SAMA sekolah dalam bahasa
bukan dalam bahasa Inggeris menjadikan pelajar itu ketinggalan zaman kerana
ilmu itu “berubah setiap hari dan hampir semuanya dalam bahasa Inggeris”. Pernyatan ini sebenarnya menghina pencapaian
pelajar SAMA di Negara-Negara Maju yang hampir semuanya tiada PPSMI. Hakikatnya
juga Dr. Mahathir menyorok fakta bahawa pelajar sekolah di negara-negara
berbahasa Inggeris sepenuhnya, siang-malam-makan-minum-tidur-jaga, iaitu pelajar
di UK, AS, Kanada, Australia, dan New Zealand
terkenal dengan tidak bagusnya (malah jauh tertinggal) SAMA mereka
berbanding dengan pelajar di negara-negara lain (tidak ber-PPSMI) seperti
Jepun-Korea-China-Taiwan, bahkan dengan Iran dan Vietnam.
Dr.
Mahathir malah bercakap tidak benar tentang perkembangan SAMA. SAMA di peringkat penyelidikan (Sarjana dan
D. Fal) pun tidak berubah sepantas seperti yang ditakut-takutkan itu dan
pastinya tidak setiap hari, walaupun benarlah tulisan “penemuan baharu”
peringkat penyelidikan siswazah/pascasiswazah ini mungkin berlaku setiap hari.
Ini ialah kerana hampir semua “penemuan baharu” itu berupa pendekatan baharu, atau pentafsiran baharu, pentahkikan,
pengkoroborasian dan pengukuhan baharu terhadap matan ilmu yang lama sahaja. Teori paling
baharu fizik umpamanya berlaku satu abad yang lepas (teori Einstein dan
teori quantum) dan sehingga kini pun masih belum ada teori baharu yang
mengganti teori ini.
Berkenaan dengan bahasa dalam tulisan “penemuan baharu” SAMA tidaklah
juga sebenar dakwaan Dr. Mahathir bahawa hampir semuanya ditulis dalam bahasa
Inggeris. Hakikatnya, kini pun kegiatan penterjemahan kepada bahasa
Inggeris daripada tulisan SAMA dalam bahasa-bahasa lain begitu giat dilakukan
di dalam semua bidang SAMA. Apa pun, isu keperluan bahasa Inggeris di peringkat
penyelidikan pun sengaja diperbesar-besarkan oleh pihak pendokong PPSMI sehingga
konon kerana globalisme dsbnya, dan bahasa sendiri belum menjadi bahasa ilmu, maka
wajarlah bahasa sendiri diketepikan sahaja. Jika hujah yang sama digunakan maka
tidaklah berlaku tiadanya PPSMI di Eropah sedangkan tiadalah PPSMI di Eropah sehingga
kini pun; dan tiadalah jua berlaku pada puluhan
Negara Maju yang lain juga tiada PPSMI. Sepatutnya negara-negara di Eropah dan
Negara Majulah yang dijadikan model pendidikan kita. Sesungguhnya, universiti kita (sehingga 2003)
berwawasan sedemikian sehingga UKM sahaja pun umpamanya telah berjaya
menerbitkan ribuan tesis (sarjana dan D. Fal) dan makalah “penemuan baharu”
sains dan matematik (apatah lagi sains kemanusiaan dan kemasyarakatan) dalam
bahasa Melayu; dan sudah ada karya-karya ini dirujuk atau diterjemah ke dalam
bahasa-bahasa lain (termasuk Inggeris), walaupun mungkin tidaklah sehebat
dengan yang berlaku dalam bidang bukan SAMA. [Mereka yang pro-PPSMI mungkin
tidak mahu tahu pun bahawa dalam bidang kemanusiaan dan sains sosial, sarjana
besar dari jerman, Prof Arnt Graf telah membuktikan bahasa Melayu kini sudah
pun mencapai tahap bahasa ilmu, sama dengan bahasa-bahasa di Eropah sekarang,
sebagaimana yang dipaparkannya dalam karyanya ,”Bahasa Melayu dan Jurnal
Malaysia: Bidang Ilmu Kemanusiaan dan Sains Sosial dalam Indeks Antarabangsa” terbitan
USM 2010]. Malangnya perkembangan dunia ilmu kita mengikut laluan Negara-Negara
Maju ini tidak mahu diikuti dan dihargai malah telah dicantas oleh Dr. Mahathir
menerusi PPSMI itu sehingga dasar universiti sejak itu pun berubah dengan tidak
lagi menggalakkan sarjana menulis dalam bahasa Melayu (dengan merendahkan
martabatnya atau tidak diiktiraf langsung), bahkan banyaklah universiti awam kita yang tidak
membenarkan pelajar menulis tesis apa pun dalam bahasa Melayu. Ini jasa besar Dr. Mahathir!
Shaharir
b.M.Z.
Pengerusi
GMP
23 Nov.
2013
No comments:
Post a Comment