SASTERAWAN
ISENG-ISENG KERJANYA BERMAIN; MAIN-MAIN
Usman Awang
dalam cerpennya "Sebuah coretan" memetik satu ungkapan menarik;
menarik untuk renungan bersama:
"Kalau
dalam politik kita berpisah, maka dalam kebudayaaan kita bersatu."
Sekarang ini,
jangan pelik jika mendengar 'kebudayaan' itu sering digantikan dengan 'Islam',
'Melayu', 'Melayu-Islam' atau pelbagai istilah yang serupa dengannya.
2.0 Watak Sang
Penguasa dan Mereka Yang Ditindas
Apa lagi yang
ada dalam cerpen ini? Cerpen
menceritakan pengalaman seorang mata-mata yang 'terlibat'. Dalam perenggan keempat, kelima dan keenam
cerpen yang ditulis dalam tahun 1958 iaitu setahun setelah Malaya merdeka, kita
temui pemerhatian tajam, kritis-jujur seorang sasterawan yang memang terbukti
cukup gagah:
"Berasaskan
gambaran inilah pula maka aku ingin 'berjuang' untuk menunaikan 'kewajipan'
sebagai seorang yang disebutkan 'pengaman negara'.
"Semangat
ini sungguh memuncak. Pada waktu itu sekitar tanahair sedang hebat berlaku
perjuangan antara pihak pemerintah Inggeris yang menguasai Tanah Melayu dengan
pihak yang dikatakan penjahat-penjahat komunis di dalam hutan rimba..."
"Kepada
kami banyak didengongkan bahawa 'kewajipan kamilah untuk menghapuskan segala
keganasan dan kekejaman'. Perjuangan
kami bererti 'membela bangsa dan negara'.
Sekiranya kami gugur maka kami telah 'berbakti kepada Ibu
Pertiwi...'"
3.0 Dengung
Sang Penguasa tetap sama sepanjang zaman
Membaca cerpen
di atas, kita semakin yakin bahawa sepanjang zaman, tingkah laku Sang Penguasa yang tidak bersama
rakyat itu tidak banyak berbeza. Apakah pemerhatian
Usman Awang tentang ‘perjuangan menghapuskan keganasan dan kekejaman’ , BERBEZA
dengan segala huha teriakan supaya dikembalikan ISA yang zalim itu? Apakah seruan lantang seorang mantan Menteri
Perdana yang disambut pula dengan penuh kegembiraan dan gegak gempita oleh
Orang Paling Besar Polis yang sedia ada, tidak menunjukkan azam satu Penguasa
yang telahpun mati akalnya untuk berubah?
Lihatlah bagaimana
putaran dan kitaran penindasan Sang Penguasa itu terhadap mereka yang menuntut
perubahan itu dilaksanakan. Watak-watak
yang terlibat mungkin saja berubah - tapi PLOTnya tetap sama saja ― ia tidak pernah
berubah. Makanya dalam konteks ini, kita ingin ulangi pertanyaan yang sama untuk
kesekian kalinya:
Siapa kata
sastera itu kerja main-main, kerja untuk bersuka-suka dan berpesta ria? Yang main-main dan bermain hanyalah sasterawan
iseng-iseng.
ps: Kepada
anak-anak muda zaman ini, silalah anak-anakku baca antologi cerpen ini. Usman
Awang, "Turunnya sebuah bendera" UA Enterprise: 2007.
No comments:
Post a Comment