Wednesday, June 4, 2014

Melayu, spesies yang dilindungi





Apa pun,  Melayu mesti pertahankan ketuanannya?


Dalam kalangan orang-orang Melayu, konsep ‘ketuanan Melayu’ ini sering menjadi sasaran cemuhan orang-orang tertentu seperti blogger Tukar Tiub i.e. Hishamudin Rais.  Sering saya ikuti blog TT, makanya penolakan dan cemuhan TT terhadap kefahaman ‘ketuanan Melayu’ ini dapat saya rasakan.  Bahawa penolakan konsep ‘ketuanan Melayu’ oleh orang-orang seperti TT ini bukanlah sekadar basa basi atau pun ikut-ikutan semata-mata tetapi ia (PENOLAKAN terhadap konsep ‘ketuanan Melayu’) adalah pendirian yang mereka yakini.  Dan kita percaya orang-orang seperti TT et al ini memiliki hujah-hujahnya sendiri kenapa mereka berfikiran sedemikian.  Dalam konteks ini, hujah-hujah kenapa orang-orang Melayu (seperti TT?) menolak konsep ‘ketuanan Melayu’ tentulah menarik untuk direnungi. 


Sementara itu mereka yang menolak konsep ‘ketuanan Melayu’ ― kebanyakannya orang-orang bukan Melayu ― percaya bahawa konsep yang lebih tepat dan betul yang mesti diamalkan oleh negara kita sudah semestilahnya berdasarkan ‘merit’ atau pun ‘kelayakan’.  Ini bermakna dalam mengurus dan mengagih-agihkan segala macam peluang, habuan dan khazanah negara ini,  golongan yang menyanggah ketuanan ini berpendapat dan mahu supaya ‘konsep-konsep’ universal seperti ‘merit’ dan ‘kelayakan’ hendaklah mengatasi faktor-faktor zuriat, keturunan, agama atau warna kulit.  Bagi mereka, ‘merit’ dan ‘kelayakan’ paling utama dan yang lain-lain itu jelas diskriminasi atau lebih keras lagi ― apatheid.  Ya, mereka sering bertanya:  Kenapakah dalam sebuah negara yang sudahpun lebih setengah abad merdeka, masih ada lagi kelompok-kelompok yang lebih ‘istimewa’ daripada yang lainnya?


Pertembungan pandangan seperti ini sememangnya keras, pedas, ‘emotif’ dan kekadang terlanjur  ganas. Dalam pelbagai media, maya dan cetak baik di dalam dan mahu pun di luar negara, kita sering membaca segala macam sumpah seranah dasar ‘apatheid’ (kekadang katanya ‘Nazism’) yang sedang kita amalkan ini.  Dalam melawan hujah tuduhan apatheid, maka salah satu cara paling mudah ialah dengan bersembunyi di sebalik alasan-alasan seperti:


Sesungguhnya orang-orang Melayu itu penduduk asal negara ini dan orang-orang bukan Melayu itu asalnya kaum imigran yang dibawa masuk ke dalam negara ini oleh penjajah British.  Oleh itu hak dan keistimewaan yang diberikan oleh orang-orang Melayu dan dijamin pula oleh perlembagaan itu janganlah mahu dipersoalkan...apatah lagi dibantah.


2.0  Mengembalikan masa silam atau membetulkan langkah ke masa depan?


Apakah polemik seperti di atas ada kesudahannya?
Apakah segala pertengkaran tentang ‘hak kami’ vs ‘hak kamu’ itu bakal reda dan berakhir?


Di sini izinkan saya berikan satu dua pengalaman peribadi dan tanggapanku terhadapnya. 

Semasa dalam tingkatan enam di Sekolah Menengah Ibrahim, Sungai Petani, Kedah para pelajar Melayu adalah kaum minoriti dalam kelas sains.  Itu adalah fenomena biasa dalam tahun-tahun 60an termasuk tahun 1969.  Semasa dalam tingkatan lima, kami (orang-orang Melayu) hanya berdua dalam kelas sains tulen (ertinya dibenarkan dan boleh mengambil mata-mata pelajaran fizik, kimia, biologi, matematik dan matematik tambahan di samping tiga lagi mata pelajaran lain dalam peperiksaan OSC, Oversea School Certificate).  Sahabat saya ketika itu ialah Datuk doktor (perubatan) Sdr Abdul Razak Kecik,  doaku buatmu wahai sahabat).  Semasa kes lewat DSAI yang pertama dipentaskan kepada khalayak, sahabatku ini adalah bos besar Hospital Universiti.  Begitulah salah satu cara bagaimana kuikuti perkembangan para teman lama ini.


Bukan itu yang nak diceritakan.  Ada kisah lain yang mahu kusampaikan.  Dalam tahun-tahun 60an, khususnya di penghujungnya iaitu tatkala segala luka dan darah tragedi 13 Mei 1969 itu masih lagi panas, tempias bahangnya dapat kurasakan sampai ke dalam kelas-kelas General Paper kami. Aku masih ingat bagaimana hak-hak istimewa orang-orang Melayu sebagai bumiputera itu dibahaskan dengan begitu panas sekali walaupun di dalam kelas tingkatan enam (matematik) itu kami yang Melayu itu hanyalah berlima.  Terdapat dalam kalangan kawan-kawanku itu yang bermatian-matian (Apa khabar Sdr-Sdr Mohd Afifi Mukhti, Mohd Ali Hashim, Abd Razak Abdullah (Ainurjah) dan Sdr Ramli Jaya?) berhujah itu adalah hak yang sudahpun termaktub di dalam perlembagaan negara kita.   Lalu kenapa mahu dipersoalkan dan diungkit-ungkit?

Aku bangkit untuk berbahas satu persoalan:  Bagaimana mahu kita buat dengan anak-anak orang-orang Cina dan India yang miskin?  Apakah hak isitimewa Melayu itu dapat selesaikan masalah kemiskinan yang mereka hadapi?  Sekarang ini, dalam tahun 2014 setelah umurku mencapai lebih 60 tahun, aku tetap bertanya soalan yang sama.


Untuk pengetahuan anak-anak muda zaman ini yang mengikuti tulisanku ini, sesungguhnya tatkala itu para pelajar Melayu tingkatan enam, tidak kira bagaimanakah prestasinya, diberikan biasiswa kecil kerajaan (federal minor scholarship).  Dan ketika itulah pertama kali kudengar ungkapan “scholarship for the deserving cases” oleh guru matematikku, seorang guru Cina. 


Hatiku pedih.  Cukup pedih dengan kata-kata guruku ini.  Apakah aku termasuk dalam kelompok yang layak menerima biasiswa seperti itu?  Persoalan-persoalan seperti ini terus menghantui hidupku. Kata-kata guru itu seolah-olah membawa mesej tersirat yang cukup mendalam:


A Malay ― no matter how successful he is ― can never ever discard that stigma that is always overshadowing his life (particularly his success or perhaps failure too?).  The reason is simple: In this country,  Malay as a race ― is a protected species. Hence without protection,  a Malay will perish!

Apakah yang namanya orang-orang Melayu yang bermaruah itu mahu hidup dan mati dengan label dan stigma sebegini?

Maruah?


No comments: