Saturday, July 12, 2014

Pemimpin yang telah kita pilih selama ini





Monyet politik dan bunganya


Mendiang Karpal Singh ahli politik yang disegani kawan dan lawan kerap menggunakan ungkapan “Jangan main-main!” (Jika diInggeriskan,  harafiahnya mungkin berbunyi, “Don’t play-play!” yang kira-kira membawa maksud “Don’t you ever try to monkey with me!”) untuk memberikan amaran keras kepada musuh-musuh politiknya.


Ya, walaupun kajian/survey di Malaysia menunjukkan bahawa orang politiklah yang teratas dalam hal-hal korupsi dan paling tidak boleh dipercayai, namun mendiang sentiasa saja muncul sebagai sosok ahli politik yang berani, tegas dan berpendirian teguh.  Oleh hal yang demikian yang namanya Karpal Singh itu sentiasa dihormati biar pun sudah tidak lagi bersama kita.  Mendiang dikagumi dan dihormati kerana tidak mahu meniru perangai monyet yang tidak ragu-ragu mahu menukar ‘mode’nya apatah lagi jika diberikan bunga.  Sebagai orang politik bermaruah, mendiang tidak pernah membuat pendirian seperti “I’ve changed my mode” atau pun “telah membakar”.   


Ya, dalam khazanah bahasa Melayu ada sebuah pepatah tentang monyet “seperti memberi bunga kepada monyet” untuk menggambarkan bagaimana dan betapa monyet itu tidak pernah dan tidak dapat menghargai barang-barang yang berharga (seperti bunga)  yang diberikan kepadanya.   Namun masa pun terus beredar, manusia-manusia Melayu juga semakin berubah(?).  Agaknya tatkala membuat pencerapan dan merumuskan bidalan monyet dan bunga ini, orang-orang tua Melayu telah terlepas pandang dan tidak dapat mencerap perangai dan tingkah laku sebenar monyet-monyet politik dengan kuasa yang diberikan kepadanya.  Ya, agaknya ketika itu terdapat aspek-aspek  politik monyet serta politik bunganya yang tidak disingkapkan dengan lebih jelas. 


2.0  Babak permainan politik monyet dan bunganya


Peminat filem-filem kungfu Hong Kong tentu pernah menonton babak-babak persilatan yang mengambil ikhtibar watak, perwatakan serta gerak ‘persilatan’ binatang-binatang seperti ular, monyet atau harimau.  Jika kita tulis semula babak monyet dan bunga di atas, salah satu versi yang dapat dibaca mungkin begini:

Seekor monyet ( di tangannya ada bunga) sedang berdiri tegap di tengah-tengah sebuah jambatan gantung yang merentangi gaung yang dalam.  Jambatan meliuk-liuk, mengoleng-oleng;  ia ditiup angin yang sedang menggila.   Olegannya menakutkan siapa saja yang melihat.  Dan sudah pasti tidak ada yang bakal selamat sekiranya ia jatuh,  terjatuh, dijatuhkan atau pun menjatuhkan dirinya ke dalam gaung ngeri tersebut.

Shot berpindah dari gambaran panaroma alam; jambatan gantung yang beroleng-oleng, gaung maha dalam dan gunung ganang, tepat ke muka monyet. Ia seekor monyet penasaran dengan bunga yang erat dalam genggamannya.


Muka monyet penuh di layar: Ayuh, siapa yang berani dekat?  (Ia menoleh, bersilih ganti ke kiri dan juga ke kanan tebing gaung.  Di sana tercegat dua gerombolan politik yang berebut-rebut untuk mendapat bunga berharga itu.  Monyet politik sedang mencari ikhtiar bagaimana mahu menyelamatkan dirinya daripada keadaan yang sukar dengan bunga dalam genggamannya!)


3.0 Yang memercikkan idea monyet, bunga dan gerombolan


Kisah monyet politik seperti di atas terpercik dan dinyalakan oleh petikan berita seperti di bawah ini dengan soalan:  Apakah generasi rakyat Malaysia masa depan mampu memilih pemimpin yang baik untuk memimpin mereka?

Wallkuklam.





Dyana has suggested that the police allow DAP to help raise funds for a beat base.
TELUK INTAN, July 11:


DAP’s Dyana Sofya Mohd Daud reaffirmed her commitment to Teluk Intan during the fasting month by visiting the Ramadan bazaars and wet markets here.

Her visit reflects her commitment to the people there though constituents elected Gerakan’s Datuk Mah Siew Keong over her in the by-election on May 31.

Pasir Bedamar assemblyman Terence Naidu said many people questioned why Dyana, who is DAP party adviser Lim Kit Siang’s protégé, was still in Teluk Intan.

“Dyana has been occupied with work at the party headquarters, but is determined to uphold her promise to stay and serve the Teluk Intan people despite losing in the by-election,” he said in a statement today.

Dyana also paid a visit to the district police headquarters to follow up on a public petition to build a police beat base in Taman Indah Jaya to curb rising crimes.

“The previous Hilir Perak district police chief Assistant Commissioner Goh Kok Liang informed us that they did not have any funds to built the beat base.

“We suggested that the police allow us to help raise funds and they agreed to bring the proposal to the top brass,” Dyana said.

The 27-year-old law graduate lost to Mah after managing only 19,919 votes, compared with the 20,157 votes garnered by the latter.

The seat fell vacant after DAP’s Seah Leong Peng succumbed to cancer.



No comments: