Apakah benar, Oposisi Malaysia telah
belajar dari sejarah?
(Bila rejim
menggunakan isu agama sebagai senjata, apa yang Oposisi kita pelajari?)
“And so, even as many of the world’s modern
authoritarians hang on, their vulnerabilities become better known, and their
margin for error shrinks. These regimes
may be durable, and in some cases, they may even maintain a measure of
sophistication. But if recent events
have revealed anything, it is that the people who challenge them are moving up
their own learning curve, too. From one
authoritarian capital to the next, one truth is increasingly inescapable: The
people actually matter. For a dictator,
there is nothing more terrifying.”
Itulah petikan
perenggan terakhir buku, “ The Dictator’s Leraning Curve – Inside the Global
Battle for Democracy” oleh William J. Dobson, Anchor Books, New York: 2013: 294.
Mengikut Dobson,
walaupun sekarang ini masih terdapat rejim-rejim diktator yang terus-terusan merengkuh dan mencengkam untuk terus berkuasa,
namun banyak sudah permainan, sepak terajang, tembelang serta temberang mereka didedahkan
kepada umum; segala gelagat bejat mereka
semakin diketahui oleh rakyat jelata.
Oleh hal yang demikian, ruang
untuk rejim-rejim zalim ini melakukan kekebejatan dengan berleluasa sepertimana
mereka lakukan pada zaman-zaman silam, kian mengecil dan beransur-ansur
tertutup. Di samping itu, kata pengarang
politik dan hubungan luar ini lagi, rakyat yang bangun untuk melawan para
penzalim ini juga belajar, belajar dan terus belajar. Mereka menjadi semakin celik. Makanya sekarang ini di mana saja, senarionya
bertambah jelas: Rakyatlah yang menentukan.
Hari ini, inilah hakikat paling
ditakuti oleh para diktator dunia. Begitulah kira-kira intipati paragraf
penutup sebuah buku perihal ‘peperangan’ rakyat yang telah bangun melawan rejim-rejim
yang zalim.
Apakah tepat
jika kita andaikan pemerhatian di atas itu suatu kesedaran ‘menyeluruh’
sehinggakan fenomena kebangkitan ini benar-benar merentasi pelbagai negara
termasuk negara kita Malaysia? Jika begitulah keadaannya, ini bermakna rumus serta
pemerhatian pengarang boleh juga kita ‘gunapakai’ untuk Malaysia ― khususnya bila
kita merujuk pihak Oposisi dan juga rakyat Malaysia secara amnya? Ertinya, apakah benar Oposisi kita, sebagai
satu entiti politik, telah benar-benar belajar
dan terus belajar dan oleh kerana itu telah menjadi semakin bijaksana setiap
kali berdepan dengan segala provokasi rejim yang mahu mereka rentap dari tampuk
kuasa itu? Kita percaya ini adalah satu
persoalan yang cukup menarik untuk diteliti oleh pihak Oposisi sendiri: Apakah kelok pembelajaran (The Opposition’s learning curve) itu
sudah cukup baik sehinggakan mampu menumpaskan rejim yang mahu mereka nyahkan
itu? Begitu juga persoalan seterusnya,
apakah rakyat Malaysia juga telah belajar dan terus belajar sehingga mereka
rata-rata sudah menjadi semakin cerdik dalam menilai dan membuat perubahan?
Apakah yang
jelas kelihatan pada tampang pihak Oposisi kita? Kelihatannya, dalam kalangan Oposisi kita ini, tidak ada tekad
yang bersepadu dan jelas kecuali keinginan mereka yang sesekali membara dan
begitu meluap-luap ― katanya, mereka
mahu merampas Putrajaya. Itulah yang selalu
mereka ucapkan, malangnya ucapan-ucapan penuh bersemangat ini kerap pula
menjadi kelabu dan pudar disebabkan tindakan-tindakan songsang mereka (pihak
Oposisi) sendiri; tindakan-tindakan yang kerap kali menghakis keyakinan rakyat.
Hudud ialah salah satu daripada sekian
banyak contoh bagaimana mereka meraba-raba dan teraba-raba untuk mencari
jejak. Satu lagi contoh yang cukup nyata
ialah tentang penggunaan nama Allah, satu nama yang entah bagaimana tiba-tiba
saja mereka jadikan ‘item’ untuk direbut dalam kalangan rakyat! Satu Zat mutlak yang mesti dikenali oleh segala
manusia itu kini sudahpun menjadi agenda besar negara. Satu Zat buat manusia-manusia beriman memohon
dan menyembah dengan seluruh jiwa raganya sebelum mereka dibawa pulang, menjadi
sesuatu ‘item’ yang mesti direbut-rebut hak penggunaannya!
Mari kita
renung sejenak. Cuba teliti bagaimana
isu-isu hudud dan nama Allah itu dimainkan, dipermain-mainkan selama ini dengan
sedemikian rupa. Isu-isu hudud dan nama
Allah adalah dua contoh yang cukup jelas bagaimana rejim, telah dengan penuh ‘lihai’
(baca: licik) sekali menternak, sebelum sekali sekala ― mengikut keperluan masa
dan tempat ― melemparkannya semula ke dalam gelanggang untuk santapan khalayak.
Sebenarnya ramai
dalam kalangan rakyat Malaysia yang sedar bahawa semua isu ini tidak lebih daripada
ramuan dalam menu politik; isu-isu agama yang mesti digoreng semula dari semasa
ke semasa, semata-mata untuk mengaut laba politik. Apa pun, bayangkanlah kesannya
terhadap khalayak yang masih pandir dan pikun yang percaya sepenuhnya bahawa oksigen
yang mesti mereka hirup setiap saat itu adalah emosinya? Maka emosi dan sentimen dalam beragama itulah
yang dimanfaatkan sepenuhnya dan digunakan semaksima mungkin demi untuk
mencapai matlamat politik yang jijik.
(Kenapakah
begitu? Sebabnya mudah. Isu-isu agama ini laris untuk memancing
undi. Bukankah sekarang ini, isu-isu
agama seperti hudud dan nama Allah diyakini cukup berkesan untuk mempengaruhi pemikiran
rakyat? Sila bandingkan dengan senario dalam
tahun-tahun 60an. Dalam tahun-tahun
60an, rejim telah menggunakan isu bahasa Melayu sebagai senjata penting dan
utama untuk membakar emosi pelbagai kaum.
Jangan lupa, ketika isu bahasa
Melayu-sebagai-bahasa-utama-negaralah yang telah memporakperandakan pasukan
Oposisi. Ketika itu rejim tidak perlukan
isu-isu seperti hudud dan nama Allah untuk memusnahkan pihak Oposisi! Ia sudah berjaya dengan menggunakan isu
bahasa rasmi negara.)
2.0 Apakah yang pihak Oposisi Malaysia (baca:
PAS, PKR dan DAP) telah belajar?
Sebagai
penutup seperti biasa, senarai soalannya:
2.1 Apakah
bentuk kelok pembelajaran (learning
curve) pihak Oposisi kita misalnya dalam berdepan dengan isu-isu agama yang
‘cukup sensitif’ yang dimainkan dan dipermainkan oleh rejim yang kian muflis
adab berpolitik itu?
2.2 Sudahkan
Oposisi kita hadam sepenuhnya, i.e. hadam selumat-lumatnya, segala permainan politik kotor yang menggunakan
agama ini?
2.3 Seterusnya
apakah gerak kerja pihak Oposisi (baca: PAS, PKR dan DAP sebagai satu entiti
yang bersepadu dan bersatu hati) dalam menmanfaatkan ‘kesungguhan’ sokongan
hudud PAS Kelantan oleh UMNO di Kelantan
itu? Adakah isu hudud PAS yang mendapat
sokongan padu Umno itu tidak mahu diangkat menjadi satu isu nasional yang mega?
Jika ‘YA’ kenapa dan sekiranya ‘TIDAK’, agaknya kenapa begitu?
2.4 Tidakah pihak Oposisi Malaysia melihat bahawa
isu-isu agama yang ‘sensitif’ seperti
hukum hudud dan nama Allah itu diperlakukan oleh rejim seolah-olah itulah bahan
paling laris yang sentiasa saja laku jika dikitar semula? Ertinya bila sampai waktunya, tepat situasinya dan sesuai pula dengan selera
rejim, isu-isu agama ini akan digiring ke tengah-tengah medan politik supaya emosi
khalayak dapat dinyalakan. Apakah pihak
Oposisi cukup bersedia dengan senarai hujah dan jawaban yang cukup mantap,
konsisten dan meyakinkan khalayak sehingga mereka dapat melihat bagaimana
isu-isu agama itu sengaja dimain-mainkan dan dipermainkan oleh rejim? Atau setidak-tidaknya apakah pihak Oposisi negara
kita ini sudahpun bersedia dengan ‘jawapan templatnya’, ‘hujah-hujah politik’
atau pun ‘jawapan yang seikhlas-ikhlasnya’ berhubung isu-isu hukum hudud dan
nama Allah? Atau apakah mereka sendiri, sebagai
satu kumpulan, belumpun bersedia untuk ‘bersetuju
untuk tidak bersetuju’ dalam isu-isu hudud dan nama Allah ini?
Atau para 2.4
ini seharusnya berbunyi begini:
(Setelah Oposisi
Malaysia ‘belajar’ dan kemudiannya menjadi arif dengan segala pola permainan kotor
politik kotor ini, Oposisi Malaysia kini menjadi semakin bijak-matang sehingga mereka
mampu meningkatkan kebijaksanaan mereka dalam melawan setiap permainan kotor oleh
rejim itu. Kita juga percaya bahawa sebenarnya
pihak Oposisi kita telah lama belajar segala selok belok, sepak terajang taktik
jahat menggunakan isu agama oleh rejim itu. Oposisi sudah cukup masak dengan segala gerak
kerja rejim selama ini.
Demi untuk menangkis
secara tuntas segala permainan politik kotor lagi menjijikkan menggunakan agama
seperti yang berleluasa sekarang ini, pihak Oposisi benar-benar bertekad melawan
rejim ini dengan bersungguh-sungguh. Sememangnya,
sudahpun wujud ikhtiar yang bersepadu dan
bersatu padu itu. Satu perlawanan yang cukup
sengit sehinggakan rejim betul-betul serik dan ― berfikir beribu-ribu kali ― sebelum
ia menggunakan isu-isu agama untuk mendapatkan sokongan pengundi! Sesungguhnya, kita yakin dan percaya, kini Oposisi kita sudah
cukup arif dengan permainan pihak rejim menggerodak emosi agama para pengundi, khususnya
semasa musim-musim pilihan raya.)
Kita ulangi lagi:
Setelah pihak Oposisi menyedari dengan sedalam-dalamnya bahawa sesungguhnya permainan
politik kotor pihak rejim menggunakan isu-isu agama itu tidak bermoral dan amat
merbahaya dan oleh kerana itu ia mestilah dilawan dengan sepenuh hati dan
bersungguh-sungguh oleh pihak Oposisi, maka sekarang ini telahpun wujud senjata,
strategi dan taktik yang jitu untuk melawan rejim ini, secara habis-habisan. Ya,
lawan rejim ini habis-habisan. Ya, senjata
untuk menyerang rejim sudah disediakan.
Pihak Oposisi, seperti rakyat Malaysia, sudah cukup mual dengan permainan
kotor politik kotor rejim menggunakan isu-isu agama itu. Oposisi yakin perbuatan ini mestilah
dihentikan segera. Dan sesungguhnya memang sudahpun wujud senjata yang cukup ampuh
itu. Senjata ampuh yang menunggu saat
dan ketikanya untuk digunakan buat menyerang balas pihak rejim. Dan sekarang
ini, di saat ini, senjata inilah yang bakal
digunakan untuk menyerang ‘kesungguhan’ sokongan hudud Pas Kelantan oleh Umno
di Kelantan itu. Biarlah pekong dan niat
jahat rejim selama ini didedahkan kepada khalayak. Memang, tidak begitu lama lagi seluruh rakyat Malaysia
akan melihat serangan balas Oposisi ini.
Tunggu dan lihat serangan Oposisi dalam isu-isu agama yang sengaja dimainkan
oleh rejim selama ini.)
Buat mereka
yang berpuasa, selamat berpuasa.
Selamat
melawan kejahatan!!
No comments:
Post a Comment