Senang-Lenang dan Berlinangnya Pembangunan – Bhgn 2
October 30,
2014 · oleh Dr Shaharir Mohamad
Zain · dalam Makalah, Seminar Konflik Pembangunan 2014
Bhgn 1 | Bhgn 2 | Bhgn 3
(Sambungan
dari Bhgn 1)
Apa lagi
konfliknya? Ada beberapa lagi yang terasnya yang akan diperkatakan di bawah
ini.
- Konfliknya Pembangunan sebagai Pertumbuhan Ekonomi
Pertamanya,
konsep pembangunan Barat yang asalnya tiadalah bertujuan untuk pertumbuhan
ekonomi seperti yang berlaku sekarang. Ekonomiawan Barat sekali pun sering
mengkritik berleluasanya penyamaan pembangunan dengan pertumbuhan. Malaysia
jelas melakukan penyamaan ini. Pengejaran kadar pertumbuhan negara menerusi
pembangunan mewujudkan sesektor penyerta pembangunan itu bersenang-lenang
tetapi pada sektor lainnya yang lebih besar lagi berlinanganlah air matanya.
Rist (2009), dalam buku sejarah pembangunannya, berhujah pembangunan beginilah
yang berlaku selama ini (pra-2009 lagi) yang menjadikan hasil pembangunan itu
tidak lebih daripada sebuah “delusi ijmak” (khayalan sepakatan) yang
kenyataannya hanya menghasilkan hubungan pasaran yang meluas sahaja, dan mereka
inilah yang bersenang-lenangnya sedangkan yang lainnya berlinanganlah air
matanya. Beberapa tahun daripada itu memang ramai sarjana yang mengkritik
tentang adanya konflik yang parah dalam pembangunan dan contoh sarjana itu yang
sering diketengahkan ialah Postel (1990) kerana sekaligus beliau mengesyorkan
supaya ilmu ekonomi (economics) sekarang yang dianggapnya begitu tidak
peduli kepada keseimbangan ekologi ditukar namanya kepada eco-nomics dengan
maksud eco daripada ecology (mungkin diMelayukan juga sebagai
eko-nomi), ada sempang selepas eco/eko itu bagi membezakan eco/eko dalam
economics/economy dalam bahasa Inggeris atau ekonomi dalam bahasa Melayu
yang asalnya drp oiko perkataan Yunani yang diLatinkan oeco dan
bermakna “rumah tangga”).
Istilah eco-nomic
tajaan Postel itu memang tidak laku kerana kekeliruannya yang jelas dengan
istilah yang sedia ada. Sehingga kini hanya beberapa buah makalah dan buku
sahaja yang berjudul mengandungi istilah ini dan buku yang terlarisnya ialah
oleh Bartlelmus (2008) yang sudah beberapa kali diulangcetak atau disunting
semula. Namun buah fikirannya amat berpengaruh dan menjalar dalam segenap
bidang ekonomi sekarang. Postel memberi contoh bagaimana pemimpin negara dan
sekelompok pemodal atau niagawan akan bersenang-lenang jika sesebuah projek
pembangunan dilaksanakan dengan akaun kekayaan negara dilakukan seperti biasa
yang berikut:
Pertumbuhan
ekonomi amat rapat dengan sukatan penuding prestasi ekonomi terkenal , Keluaran
Negara Kasar (KDNK). Peningkatan KDNK (sering dikaitkan dengan peningkatan
pertumbuhan ekonomi) dianggap kesihatan negara berkenaan bertambah baik dan
sekaligus diandaikan rakyatnya pun bertambah senang-lenang. Postel berhujah
tidaklah demikian halnya kerana kesilapan dalam perakaunan KDNK itu,
iaitu tiadanya penolakan susut nilai dalam hisab KDNK itu akibat pembangunan
itu. Tiadalah hisab susut nilai terhadap hutan, tanah-tanih, mutu udara, dan
kurniaan alam tabii yang lain akibat “pembangunan” yang menjana kekayaan itu.
Kita boleh tambah lagi perkara susut nilai akibat pembangunan ini seperti
perihal kebudayaan (yang boleh ditakrifkan dengan agak tepatnya sebagai
agama, ilmu, dan bahasa atau boleh diaksiomkan sebagai “agama” sahaja) yang
lagi terkeluar dalam perakaunan KDNK itu.
Hakikatnya, kekayaan tabii
daripada semua jenis benda (daripada hasil pembangunan) menguncup tanpa
munculnya kehilangan atau kerugian itu dalam akaun negara. Contoh yg diberi
oleh Postel ialah tentang pemotongan balak yang hasilnya dikira sebagai
pendapatan lalu dimasukkan ke dalam hisab KDNK itu, tetapi tiadalah penolakan
atas penyusutan nilai hutan berkenaan yang menjadi aset ekonomi yang dapat
memberi hasil negara kelak, jika diurus dengan baiknya. Akibatnya, hisab KDNK
itu berupa pendapatan dan kekayaan yang dikembungkan (diinflasikan) sahaja
sehingga mencipta suatu silap mata atau ilusi tentang lebih bagusnya
negara/rakyat berkenaan berbanding dengan sebenarnya dan boleh melestarikan
aras konsumpsi yang lebih tinggi daripada yang mungkin sebenarnya. Pendeknya, model
ekonomi yang bersaskan pada pembangunan tidak peduli kepada persoalan keadilan
dan kebersesamaan pengagihan nikmatnya atau sengsaranya. Pembangunan
selalulah tidak menghiraukan keadaan berlakunya sesebuah pelaburan yang
menghasilkan satu pulangan bersihnya, tetapi akibatnya sekumpulan yang secara
nisbahnya sudah berada akan bertambah senang-lenangnya tetapi yang tidak berada
akan bertambah kurang beradanya hingga berlinanglah air matanya. Pelaburan
tetap dilakukan dan projek pembangunan begitu akan tetap diteruskan sambil
diretorikkan projek itu mempromosikan progres . Itu konflik besarnya!
- Aksiom Manusia Homoeconomicus Berkonflik dengan Ummatanwwasatdan
Teori
pembangunan yang sedia ada berasaskan pada teori ekonomi berlandaskan aksiom
manusia ini makhluk homoeconomicus (Bahasa Latin yang dikekalkan dalam
istilah ekonomi dalam Bahasa-bahasa Eropah termasuk Inggeris), yang bererti
makhluk yang rasional yang sentiasa merasionalkan keperluan pulangan yang
paling tinggi atau istilah keramatnya optimum atau maksimum. Malah ilmu ekonomi
sekarang ditakrifkan sebagai ilmu selok-belok membuat sesuatu atau menghasilkan
sesuatu secara optimum, ringkasnya ilmu pengoptimuman. Istilah optimum itu
berasal daripada Latin optimus yang bermakna “paling baik” atau
“terbaik” yang diartikulasikan menerusi matematik pengoptimuman dengan takrif
keoptimuman sebagai keadaan yang ekstrim atau melampau, iaitu maksimum (=paling
tinggi nilainya) atau minimum (=paling rendah nilainya), atau yang jarang
digunakan, maksimum dan minimum hampir serentak berlaku (dinamai titik pelana).
Penggunaan matematik pengoptimuman mengaburkan mata dan melemahkan hati hampir
semua orang termasuk sarjana dunia bahawa kononnya konsep “optimum” itu
bersifat semesta, neutral atau bebas nilai dan bebas budaya. Sudah lamalah
sarjana yang mengkritik pembangunan terlepas pandang bahawa satu daripada punca
yang menghasilkan senang-lenang dan berlinangnya dalam pelaksanaan pembangunan
ialah ialah penerimaan kepada konsep “paling baik” itu ialah optimum. Kefahaman
inilah yang menjadikan para pelaksana pembangunan itu tidak berhati mulia
tetapi bersifat individualis, egois, rakus, tamak dan sebagainya. Bagi orang
Islam pun sudah lama menghayati nilai pengoptimuman ini sehingga sudah
terlupalah ajaran agamanya yang tidak pernah mengiktiraf manusia atau insan homoeconomicus
bahkan mengajar aksiom kemanusiaan atau keinsanan yang istilahkan sebagai ummatanwwasatdan
yang mengajar doktrin “paling baik itu ialah wusta” yang secara kebetulan
dirakamkan dalam peribahasa Melayu sebagai doktrin keberpadaan , “buat baik
berpada-pada”. Doktrin ini (sepatutnya sudah lama) mendesak sarjana Muslim
khususnya supaya merevolusikan teori pembangunan yang berasaskan ilmu ekonomi
berpaksikan pengoptimuman kepada yang berpaksikan pewustaan. Sarjana Muslim
perlu mengartikulasikan makna wusta (wustdo, wasatdiyyah) sehingga
matematik pengoptimuman dapat digantikan dengan matematik pewustaan.
Permulaannya sudah dilakukan oleh Shaharir (2005, 2006, 2011, 2013), iaitu
takrif popular wusta sebagai pertengahan atau sederhana bahkan purata pun tidak
tepat, malah kefahaman itu tidak berdaya untuk dimatematikkannya sebagai
alternatif kepada pematematikan konsep optimum itu. Wusta ialah yang adil dan
seimbang yang lebih halus lagi sehinga matematiknya lebih canggih dan kusut
daripada matematik purata dan sebagainya itu (Lihat juga Umbaian makalah ini)
- Konflik dalam Pembangunan Terlestarikan
Kesedaran
dan keinsafan sarjana terhadap banyaknya konflik pembangunan itulah yang
menimbulkan konsep dan ilmu serta amalan yang bukan sebarang pembangunan tetapi
pembangunan yang mampu sekurang-kurangnya mempertahankan apa-apa yang bagus
sekarang sehingga generasi demi generasi yang akan datang; dan pembangunan ini
dinamai “pembangunan terlestarikan” (sustainable development). Konsep
pertamanya pembangunan ini muncul pada tahun 1987 berpaksikan pada laporan
suruhanjaya pembangunan anjuran Bangsa-Bangsa Bersatu yang dipengerusikan oleh
Brundtland lalu dikenali sebagai Suruhanjaya Pembangunan Terlestarikan
Brundtland.
Oleh sebab
pelaksanaan pembangunan telestarikan tidak pernah berjaya (atau mencapai
sasaran yang ditetapkan hingga kini pun walaupun sudah banyak kritikan dan
penambahbaikan projek ini seperti yang telah disorot oleh Shaharir (2012a) maka
dikenalpastilah puncanya ialah teori ekonomi yang banyak mengabaikan atau
terlepas pandang akan sifat-sifat azali manusia atau insan yang lebih tepat
bukannya menerima homoeconomicus itu. Umpamanya konsep keterlestarian
yang diterimapakai sehingga kini ialah “perancangan ekonomi bermultimatalamat
sehingga tercapainya matalamat-matalamat itu seoptimumnya” . Punca besar
konfliknya ialah penetapan matalamat dan kepercayaan kepada konsep optimum itu.
Matalamat ekonomi di mana jua pun rata-rata banyak ditentukan atau
dipengaruhi oleh nilai homoeconomicus itu (bukannya ummatanwwasatdan)
sehingga terabailah, terlepas pandanglah atau sengaja tidak dipedulikan ekologi
dan alam sekitar, dan kebudayaan. Matalamat pembangunan ekonomi kita sekarang
yang hanya bermatalamat tunggal, melahirkan rakyat yang berpendapat tinggi,
pastinya tidak pun memenuhi matalamat pembangunan terlestarikan berasaskan homoeconomicus
sekalipun. Pembangunan selama ini pun tidak pernah diasaskan atau dinilai
berasaskan manusia ummatanwwasatdan, iaitu pembangunan bermultimatalamat
yang bertujuan melestarikan tiga unsur penting makhluk (yang memang sering
dikhutbahkan tetapi tidak pernah dipedulikan oleh pihak yang berwajib,ilmuwan
dan kuasawan): harta, keselamatan dan agama (terutamanya perkara terakhir itu).
Pembangunan kita selama ini sentiasa menyusutkan harta umat berkenaan (biasanya
tanah atau rumah atau hasil-mahsul tabii). Lihat sahaja nasib harta umat di
Taman Midah (peneroka Felda), di Damansara (orang asal), Kg Abdullah Hukum dan
Kerinci,…… harta bertaraf Rezab Melayu (sudah 60% hilang),…. Senarainya cukup
memberlinangkan air mata walaupun memang ada yang melonjak senang-lenangnya.
Agama lagi teruklah! Agama sebenarnya melibatkan ilmu dan bahasa.
Huntington (1993) menyamakan agama dengan kebudayaan dalam makalah/teori
terkenalnya “the clash of civilization” (temakan/tembungan tamadun),
Rosenthal (1972) menyamakan ilmu dengan iman dalam karya agungnya “Knowledge
Triumphant” (Keagungan Ilmu), dan ahli epistemologi dan ahli linguistik
yang dimulai oleh Hamboldt, diikuti oleh sarjana lebih besar lagi seperti
Heidegger dan Chomsky, dan yang mutakhir ini Boroditsky dan Deutscher yang
semuanya diulas dan diperkukuhkan lagi menerusi epistemologi matematik oleh
Shaharir (2012b) menegaskan besarnya peranan sesuatu bahasa dalam penciptaan
ilmu sehingga menerbitkan doktrin “bahasa penemu ilmu”. Pembangunan kita sudah
semakin mengkerdilkan, kalau belum memupuskan makna “agama” sebegini, iaitu
iman umat semakin terpisah dengan kehidupannya, budaya dan bahasa Melayu
semakin termelukut/dimelukutkan, dan ilmu warisan Melayu semakin tidak
diketahui/mahu tahu (tertimbus/ditimbus, terfosil/difosilkan). Apabila Kampong
Banda Dalam ini dibangunkan nanti mungkin sekali nama kampong ini ditiadakan
lagi dan muncullah seperti Banda Villa seperti yang telah berlaku merata
tempat seluruh negara, dan ini lebih baik daripada hilangnya Bukit Bintang
(menjelma Star Hill). Keselamatan tidaklah perlu dibicarakan lagi. Pembangunan
yang menjanjikan penyediaan pekerjaan yang berjebah, kehidupan yang lebih
menyenang-lenangkan,…berkonflik dengan perkara-perkara yang lebih asas di atas.
Pembangunan manakah yang umat ingini?
Dunia kini inginkan pembangunan kebahagiaan . Sarjana ekonomi dunia pun sudah meninggalkan sains ekonomi kini yang dilabelnya sains menyedihkan (dismal science) dan gantinya sedang membina sains (ekonomi) kebahagiaan walaupun mereka mencari-cari makna perkataan itu tetapi yang jelasnya kebahagiaan berasaskan “pendapatan” sahaja tersasar. Sukatan kebahagiaan yang terbit saban tahun yang dibuat oleh berbagai-bagai pihak itu hanya berasaskan pada soalan seperti “Adakah anda rasa lebih bahagia tahun ini daripada tahun-tahun yang lepas?” , dan “Adakah penambahan pendapatan anda tahun ini mengubah rasa kebahagiaan anda”; ada yang berasaskan lama hidup, lebih berdaya pengeluaran dan kebaikan warganegara; dan ada yang lain lagi seperti penyelidik berasas di Paris menilai kebahagiaan berasaskan 11 perkara daripada kesihatan, pendidikan, kerajaan tempatan, keselamatan diri, kepuasan hati dengan kehidupan, pendapatan dan kesejahteraan amnya. Gegerlah seluruh dunia (lebih-lebih lagi di kalangan ahli ekonomi) apabila mereka mendapati negara Bhutan adalah antara negara teratas yang bahagia, orang Masai lebih bahagia daripada jutawan atau srijutawan/bilionawan, orang akan tidak berubah rasa kebahagiaannya apabila pendapatannya sampai pada suatu tahap ambang (lihat Max-Neef 1995 dan Diener & Seligman 2004) seperti di Amerika Syarikat sekitar sebanyak US $ 16 ribu sebulan. (Di Malaysia belum diketahui). Ada pula tinjauan lain lagi yang menunjukkan Australia negara yang penduduknya paling bahagia, dan Malaysia mendapat kedudukan yang menggembirakan sesetengah ahli politik dan ahli ekonomi kita. Bangsa Bersatu pun membuat laporan tahunan (sejak dua tahun lepas) dan tahun 2013 menghebahkan negara paling bahagia di dunia ialah negara-negara di Skandinavia, AS berkedudukan 17, UK 22, Jerman 26 Jepun 43, China 93, Malaysia 56 (turun drp tahun sebelumnya 51 dan lebih rendah drp negara jiran: Singapura 30 dan Thailand 36 walaupun lebih baik drp Indonesia 76). Menariknya negara-negara industrik merosot kedudukannya berbanding dengan tahun sebelumnya. Paling buruknya Burundi, Rep. Afrika Tengah, Benin dan Tongo. Bangsa Bersatu juga membuat Jajak Gallup ke atas 10 ribu sampel dengan 5 soalan berkenaan dengan keseronokan semalam, rasa dihormati, cukup masa rehat, ketawa dan senyum dan akhirnya belajar perkara yang menarik. Didapati negara-negara Amerika Latin yang paling bahagia penduduknya. Memang ilmu ekonomi kebahagian masih dalam kekacauan!
- Pembangunan tidak berasaskan keperluan manusia setempat
- Pembangunan yang tiada pertimbangan sistem ekologi dan alam sekitar
Pembangunan
yang menimbul konflik tradisinya ialah yang semestilah tidak membangun, malah
memusnahkan, alam sekitarnya dan makhluk bukan manusia di situ, bahkan paling
menaninyaya manusia asal yang mendiami hutan belantara itu. Contoh
besar-besarnya, selain Rancangan FELDA dan kehilangan “hutan Simpan” , ialah
pembinaan empangan tenaga hidroelektrik (demi pembangunan atau sinonimnya
perindustrian) di Temenggor, Kenyir dan Bakun.
Bersambung
di Bhgn 3, atau rujuk artikel penuh di bawah.
No comments:
Post a Comment