Sumber: GATERA
Senang-Lenang dan Berlinangnya
Pembangunan – Bhgn 3 (Akhir)
November 5,
2014 · oleh Dr Shaharir Mohamad
Zain · dalam Makalah, Seminar Konflik Pembangunan 2014
(Sambungan
dari Bhgn 2)
- Teori ekonomi pembangunan sekarang untuk siapa?
Teori
pembangunan ekonomi pada peringkat awalnya memang ditujukan kepada
pemerintah/kerajaan, iaitu bagaimana semestinya pemerintah/kerajaan mengurus
perancangan pembangunan sesebuah negara utuk kemajuan. Akan tetapi atas
dorongan kehendak homoeconomicus, teori ekonomi pembangunan itu semakin
tidak ditujukan kepada kerajaan lagi sehingga akhirnya sejak 1980-an teori
ekonomi liberaruisme (neoliberalisme) menunjangi teori ekonomi pembangunan yang
memperkasa para pemodal atau pemaju sahaja.
Teori ekonomi pembangunan telah
dibina untuk pemodal/kapitalis demi pengakuran benarnya modalisme (kapitalisme),
teori ekonomi pembangunan ditujukan kepada orang kaya dsbnya yang sudah
senang-lenang untuk bertambah senang-lenang lagi. Teori ekonomi sudah dilarikan
drp tujuan asalnya, bermula dengan ekonomia (pengurusan rumah tangga), dan
menjadi sains kekayaan pada abad ke-18 dan sains orang kaya atau pemodal mulai
abad ke-20. Tidak hairanlah setiap kali pembangunan berjaya, maka
berlinanganlah kebanyakan para penerima bahana pembangunan itu.
Berdasarkan
kajian sejarah pembangunan Barat yang dilakukan oleh Adelman dan Morris (1997),
dua orang sarjana besar pembangunan dari AS, ada empat pengajarannya tentang
pembangunan selama ini:
(1) proses
pembangunan amatlah tidak linear dan multidurja/multifaset yang bermakna
dasar yang sama tidak semestinya memberi hasil yg sama bagi setiap tempat dan
amat peka pada perubahan keadaan. Ini mengimplikasikan pelaksanaan sesuatu
dasar pembangunan yang ditiru daripada sesebuah negara yang telah berjaya
dengan polisi itu tidak semestinya menjanjikan kejayaan yang serupa di negara
kita. Lagi satu implikasi yang selalu relevan ialah penambahan peruntukan tidak
semestinya menambahkan lagi pulangan yang diingini.
(2) Institusi
sosio-ekonomi-politik domestik menjadi pemboleh ubah penting dalam hasil
pembangunan. Umpamanya, institusi pemerintahan seperti sistem politik yang
peka-tindak (responsif) terhadap kepentingan pemodal itulah yang lebih berjaya
dalam pembangunan negara berkenaan, walaupun ini ada batasnya, iaitu selepas
batas itu tiadalah lagi kesan apa-apa terhadap prestasi pembangunan. Hasil ini
jelas menunjukkan simbiosis yang hebat antara pemodal-ekonomiawan atau
pemodal-pemerintah dalam pembangunan. Pemerintah yang pro-pembangunan
semestinya pro-pemodal.
(3) Proses
pembangunan melibatkan pelbagai pergantian yang berertinya terhadap institusi
domestik mundur, tersasar atau tak lengkap, pembekalan/penawaran faktor-faktor
domestik tak cukup, dan permintaaan agregat domestik yang cacat. Inilah yang
memberi kesan tangisan kepada penduduk di tempat pembangunan berkenaan yang
dibincang sebelum ini semata-mata berasaskan cerapan sahaja tetapi kali ini
dibukti secara ilmiah pula.
(4) Polisi
(dasar/kebijaksanaan) perdagangan, pertanian, gerakan faktor antarabangsa dan
pelaburan adalah faktor kritis dalam tahap kejayaan pembangunan. Lagi
sekali, kajian ilmiah ini membuktikan cerapan umum dan perasaan rakyat
terbanyak terhadap polisi-polisi pemerintah yang pro-pembangunan yang bertindak
begitu tidak relevan dengan kesejahteraan kehidupan mereka secara terusnya.
10.
Pelajaran daripada Dasar Pensubahagiaan Kerajaan Sriwijaya Abad ke-7 M
Di samping
adanya pelajaran pada “pembangunan” selama ini yang dibicarakan dalam seksyen
lepas, ada pula pelajaran daripada pembangunan kerajaan lama kita lebih seribu
tahun dahulu yang selama ini terfosil. Di bawah pemerintahan raja Sriwijaya
bernama Sanjaya abad ke-7 M (ketujuh Masihi) sebuah polisi pembangunan asli
Melayu (dipengaruhi oleh nilai Buddha) telah dirakamkan di sebuah prasasti
(batu bersurat) yang ditemui di Talang Tuwo, Palembang, Sumatera. Dasar ini
ditegaskan olehnya bertujuan mewujudkan rakyatnya yang subhagia
(subahagia atau subagia; sama dengan su- dalam susastera). Rancangan atau
projeknya ialah yang berikut:
Membina
beberapa buah parlak (iaitu sejenis taman botani) dengan semestinya penuh
dengan segala jenis tumbuhan yang boleh dimakan buah/isinya dan segala
prasarana pelancong/musafir. Semua disediakan untuk rakyatnya secara percuma.
Contoh tanaman yang disebutnya ialah nyiur, pinang, enau, rumbia, aur, buluh
betung dan sepertinya. Kemudahan lainnya ialah telaga dan tempat rehat dan
ibadat. Katanya semua ini ditujukan untuk subhagia semua makhluk yang
bergerak dan tidak bergerak. Selanjutnya kerajaan juga mengadakan
pemerintahan yang bertujuan rakyatnya mencapai subahagia yang perkara-perkara
yang dititikberatkannya masih amat relevan dengan masa kini:
Memastikan
rakyat jelatanya jauh daripada segala bencana, siksaan dan swapnaghna
(penyakit tidak dapat tidur, iaitu insomnia).
Memastikan
barang usaha rakyatnya berhasil baik, tidak ditimpa sakit dan awet muda.
Memastikan
segala haiwan tidak terancam pupus (lengkap semuanya).
Memastikan
setiap orang memiliki sahabat yang setia dan tidak menderhaka
Memastikan isteri
setia pada suaminya .
Memastikan
seluruh negara tiada kecurian, kecurangan, pembunuhan dan penzinaan.
Mengaharapkan
supaya setiap orang bertambah hampir dengan tahap kerohanian yang tertinggi
(bertemu dengan kalyanamitra, membangun bodhichita dengan maitri,
menjadi pertapa pada dang hyang Ratnatraya, sentiasa teguh bersila
dengan senang membangun tenaga, keuliten, pengetahuan tentang perbezaan semua sipakala
dan pemusatan fikiran, memperoleh pengetahuan, ingatan dan kecerdasan dan
lagi ketetapan mahasatwa badan manikam vajracarira yang sakti
tanpa upama, kemenangan, dan lagi ingatan kepada kelahiran yang sudah lampau,
indria lengkap, rupa penuh, kebahagiaan, kegembiraan, ketenangan, kata
manis, suara Brahma, jadi lelaki kerana kekuatannya sendiri, memperoleh cintamaninidhara,
memperoleh janmawacita, karmmawacita, akhirnya beliau mendapat anuttarabisamyaksambodhi)
11. Syor
Tukar
“pembangunan” kpd “pensubagiaan” (menyingkatkan istilah “pensubahagiaan”), atau
tukar tujuan pembangunan sekarang kepada pensubagiaan makhluk di tempat
yang ingin dibangunkan itu. Konsep subagia perlulah dibangunkan oleh sarjana
kita sendiri kerana konsep ini jauh sarat nilainya berbanding dengan
konsep-konsep ekonomi yang lain.
Sudah sampai
masanya KDNK atau sebarang bentuk purata ditukar kepada indeks pencapaian
ekonomi yang jauh lebih baik seperti peratusan kohort pendapatan dan indeks
GINI atau indeks-indeks penting dalam sukatan keterlestarian yang sedia ada
atau lebih baik lagi yang kita sendiri bina.
Tukar
optimum/maksimum kpd wusta/wustdo . Pulangan optimum kpd pulangan wusta/wustdo.
Impak optimum kpd dampak wusta/wustdo… dan sebagainya.
%%%%%%%%%%%%%
Umbaian
Matematik
Pewustaan
Jika f(x)
matalamat tunggal yang diminati (oleh pihak perancang dan sebagainya; contohnya
keuntungan), yang bergantung pada dasar/polisi/pembolehubah/perubah x yang
tertakluk kepada kekangan R = {x: g(x) = b, x tidak negatif}, maka takat wusta/wustdo
bukan lagi x* yang menjadikan f’(x*) – λ . g’(x*) =0 (kaedah Lagrangean
itu) tetapi yang menyebabkan
ʃ W(x*)
f(x) dx = (½) ʃ R
f(x) dx , R ialah seluruh rantau kekangan itu
W(x*) suatu
subrantau R yang sempadannya berupa titik-titik
(dasar/polisi/pembolehubah/perubah) wusta/wustdo x*. Takat wusta boleh
dibayangkan sebagai takat pengeluaran yang jumlah keuntungan seluruh
pengeluaran mungkinnya ke tahap itu ialah setengah (seperdua) drp jumlah
keuntungan semua pengeluaran mungkinnya.
Contohnya,
titik wusta bagi matalamat 2x +3y yang y-x ≤ 0, x ≤ 1, x dan y tidak negative,
ialah atas garis 2x+3y= w yang berada dalam rantau kekangan (x,y) itu dengan w
ialah nilai wusta matalamat ini. Berlainan dengan titik maksimum matlamat ini,
iaitu pada titik (x=1, y=1) yang berupa titik bucu segi tiga dengan dua bucu
lainnya (0,0) dan (1,0). Masalah ini dapat digambarkan menerusi graf yang
berikut:
Titik
maksimum fungsi matlamat ialah apabila garis matalamat itu melalui bucu puncak
segi tiga di atas, iaitu (1,1) dengan nilai maksimumnya ialah 5.
Titik wusta
w tercapai apabila garis itu berada dalam segi tiga R itu kerana nilai wusta
semestinya kurang daripada nilai maksimum 5 itu. Nilai ini dapat dihitung
dengan menyelesaikan
Kamiran
berganda 2x+3y atas rantau segi empat berbucukan (0,0), (1,0), dan pertemuan
2x+3y = w dng y=0 dan y=x, iaitu (w/2, 0) dan (w/5,w/5) = setengah kamiran
2x+3y atas R
iaitu
ʃ
( ʃ
(2x+3y) dx) dy + ʃ
( ʃ
(2x+3y) dx) dy
(0, w/5
)
(y,0)
(
0,w/5)
(w/5,(w-3y)/2)
= (½) ʃ
(
ʃ
(2x+3y) dx) dy
(0,1)
(0,y)
= 2/3
Oleh itu
w3
= 20, atau w sekitar 2.7
Ini menjadi
contoh bahawa nilai wusta bukannya yang difahami biasa, iaitu dalam hal ini
dibayangkan sekitar 2.5
Titik
wustanya ialah (x,y) di sepanjang garis 2x+3y = 2.7 yang berada dlm rantau
kekangan R.
Untuk f
bukan tunggal (matalamat pelbagai), iaitu yang lebih berkenyataan lagi, kita
boleh ubahsuai pengoptimuman gol kepada “pewustaan gol” dan “pengoptimuman
Pareto” kepada “pewustaan keparetoan” yang masih belum diformulasikan dengan
lengkapnya lagi.
Rujukan
Adelman I.
& Morris C.T. 1997. Development history and its implications for
development theory:
An editorial. World Development 25 (6): 831-840. Ada dlm talian: http://are.berkeley.edu/~irmaadelman/WORLDEV.html (15 Okt. 2014)
An editorial. World Development 25 (6): 831-840. Ada dlm talian: http://are.berkeley.edu/~irmaadelman/WORLDEV.html (15 Okt. 2014)
Bartelmus P.
2008. Quantitative Eco-nomics. How Sustainable are Our Economies?
Springer
Diener E.
dan Seligman M.E.P. 2004. Beyond Money: Toward an economy of well-being. Psychological
Science in the Public Interest 5(1): 1-31
Huntington
S. P. 1993. The clash of civilizations? Foreign Affairs 72
(3): 22–49
Internet 1.
Saimin Gingsari’s Blog. Rancangan Pembangunan Negara (1956-2010) http://saiminginsariipkent.blogspot.com/2009/02/selepas-merdeka-kerajaan-memberi.html
(10 Okt.
2014)
Max-Neef M.
1995. Economic growth and quality of life: A threshold hypothesis. Ecological
Economics 15: 115-118.
Postel S.
1990.Toward A New “Eco”-Nomics. WorldWatch Magazine, September-0ctober,
1990
Rist G.
2009. The History of Development: From Western Origins to Global Faith .
3rd ed. Zed Books
Rosenthal F.
1972. Knowledge Triumphant. Leiden: Brill. Terjnya, “Keagungan Ilmu”
diterbitkn oleh DBP 1992.
Shaharir
b.M.Z.2005. Sains Matematik dan Pengurusan. Jurnal Sukatan Qualiti dan
Analisis (UKM) 1(1): 1-43
——————-.
2006. Pendekatan baru terhadap konsep optimum Barat dan beberapa konsep optimum
baru dalam acuan sendiri. Kesturi (ASASI) 16 (1&2): 55-96
——————-.
2008. Ekonomi Pembangunan Lwn Ekonomi Kebahagiaan. Jawhar. Jurnal Kajian
Ketamadunan (Kolej Dar al-Hikmah), 5(1):1-45
——————–.
2011. PengIslaman ilmu yang melahirkan ilmu baharu. Jawhar. Jurnal Kajian
Ketamadunan (Kolej Dar al-Hikmah), 8(1&2): 75-94
———————.
2012a. A new paradigm in sustainability. Journal of Sustainability
Development (Canada) 5(1): 91-99
———————.2012b.
Bahasa penemu Ilmu. Seminar MABBIM di Brunei, 4 April 2012
———————.
2013. Konsep kewustaan fungsi skalar tanpa kekangan. Mimeograf
No comments:
Post a Comment