Friday, May 11, 2012

Saban minggu aku didera


SOP khutbah.


“Kau dah baca tajuk yang mereka fokus minggu ini?”

Meon terus tekun meraba dan menekan kekunci.  Esei untuk majalah Jabatan belum jua siap.  Meon masih mencari-cari cara mau melagang sudut.  Ya, sudut mana yang mahu digarap berhubung isu pembuangan bayi dan saran terbuka, tidak langsung tapi cukup menggerunkan, “Kalau mahu beranu@zina, pakailah baju.”     

“Meon?”

Bosnya telah tercegat di tepi pintu.   

“Ya...Ya, bos” dia menoleh, “Ya, Encik Hakim?”

“Tajuk khutbah kamu minggu ini.”  ujar Encik Hakim, ketua penolong pengarahnya, manusia lulusan agama yang menjaga segala isi,  segala khutbah Jumaat di seluruh Wilayah Jajahan.    

“Anak durhaka?”  Meon masih mau bermain ‘menduga-duga’  dan bergaharu-cendana-pula. 

“Ya, apa lagi kalau bukan tajuk itu?”  Renungan Encik Hakim seolah-olah mahu mengulangi mesej yang sama: “Meon:  It’s just a stinking arahan, kita buat ajalah.”

Sebenarnya Meon tidak begitu pedulikan segala macam basa basi, segala SOP tak bertulis Jabatan dalam penyediaan teks khutbah itu.

“Kau ikut saja petunjuk MM tu!” 

“Mingguan Melaoon Tengik tu?”

“Cakap elok-elok sikit.”

“Baik Tuan Hakim. Ya, segala dinding pun ada penunggunya.  Saya tak kisahlah Cik Hakim.  Kalau mereka mahu pindahkan saya ke Tawau, Sarekei atau ke mana saja, saya rela..ooopps...reda.  Yang jelas, saya boleh tubuh cawangan baru Partai.  Encik Hakim tak mau ikut saya? ” 

“Lebih bagus kau ke Bahagian menteri kasi hadiah berjuta pada pelakon tu.  Kalau nasib baik,  kau dipilih jadi calon. ”

Hakim mahu melangkah keluar...

“Encik Hakim,  satu hari nanti semua jemaah datang hanya untuk bersembahyang.  Mereka tidak datang waktu khatib sedang berleter.  Mereka memprotes khutbah-khutbah kita yang karut marut ini. Apa kita nak buat?”

Correction. Apa menteri nak buat?  Kau tak payah bimbang. Sekarang pun ramai yang tidur.”

 “Saya bimbang, nanti ada jemaah yang bawa kasut semasa mendengar khutbah!”

“Kau ni!  Jangan lupa hadith dan ayat-ayat tentang anak yang durhaka.”

Sebelum, keluar dari biliknya, sempat juga bosnya menyoal:

 “Meon, kamu masih pakai seluar dalam kuning ya?”

“Tak ada, sekarang saya mogok pakai seluar dalam.  Saya tak reda diketawakan polis kerana memilih warna.”







No comments: