Friday, June 15, 2012

Ketaatan melampau


Civil obedience (ketaatan publik) yang melampau


Kita cenderung berpendapat bahawa masalah kita,  rakyat Malaysia selama ini ialah ketaatan publik, civil obedience yang keterlaluan ― ketaatan melampaui batas-batas yang sepatutnya.  Masyarakat civil kita sudah terlalu lama berdiam diri, menerima apa saja yang berlaku di sekelilingnya,  dan menerima apa saja yang dihempapkan ke atas kepalanya.  Ertinya,  masyakarat civil kita sentiasa tunduk akur ― menerima apa yang dibebankan ke atas kepala masyarakat walaupun sebenarnya ia menderita diperlakukan demikian.   Namun senario ini telah berubah apabila siri protes Bersih itu lahir.  8 (lapan) tuntutan Bersih supaya proses pilihan raya kita bersih dan adil telah menangkap imaginasi rakyat Malaysia.  Rata-rata rakyat Malaysia telah terpanggil untuk menyertainya dengan sepenuh hati.  Tidak syak lagi siri Bersih yang diakhiri dengan Bersih 3.0 telah memulakan proses keingkaran publik, civil disobedience yang nyata.  


II.

Adakah proses bertatih-tatihnya, jatuh bangunnya civil disobedience sepertimana yang ditunjukkan oleh Bersih ini menyentuh nurani para sasterawan kita?  Atau adakah ― seperti biasa ― mereka masih jua kebas di cocoonnya sendiri?  Mungkin jawapannya kita temui apabila sayembara puisi anjuran Harakah dan Paksi sempena Bersih 3.0 itu diumumkan.          

Sebelum itu kita petik para terakhir puisinya WS Rendra, “Bersatulah Pelacur-Pelacur Kota Jakarta” untuk bacaan bersama:

“Pelacur-pelacur kota Jakarta.
Saudari-saudariku.
Jangan melulu keder kepada lelaki.
Dengan mudah
kalian bisa telanjangi kaum palsu.
Naikkan tarifmu dua kali
dan mereka akan klabakan.
Mogoklah satu bulan
dan mereka akan puyeng
lalu mereka akan berzina
dengan isteri saudaranya.”

W.S. Rendra, Puisi-Puisi Rendra, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1992.

Dalam ilmu ekonomi orang berbicara tentang teori penawaran dan permintaan (supply and demand), sementara “pelanggan sentiasa betul” itu adalah ungkapan tersohor dalam meladeni/melayani pelanggan.  Dalam politik pilihan raya, orang-orang politik selalu diperingatkan tentang peti undi lima tahun sekali.  Logiknya para pelacur dengan profesion tertua manusia juga tidak terlepas daripada teori penawaran-permintaan serta  hidangan ‘budi bahasa’ dalam meladeni pelanggan mereka. 

Tidak, kata Rendra.  Dia mengajak para pelacur ini meruntuhkan norma-norma yang ada.  Ya, dalam sajak ini,  Rendra tidak membicarakan misalnya perihal standard kualiti, ISO sekian-sekian dalam melayani pelanggan.  Rendra membentangkan saran protes profesional, pofessional protest para pelacur terhadap para pelanggannya.  Al-marhum penyair besar Indonesia ini menyarankan, para pelacur kota Jakarta bangun melawan ‘kaum palsu’ yang sekian lama mempergunakan mereka.              


III.

Dari sajak Rendra yang memprotes perlakuan kaum palsu terhadap ‘saudari-saudariku’,  
marilah kita berpindah kepada peranan sayap-sayap pemuda parti Pakatan Rakyat dalam menggerakkan massa@rakyat dalam perjuangan untuk mendapatkan pilihan raya yang bersih dan adil.    

Ya, dalam melihat kesan civil protest  Bersih 3.0 dan gerak kerja susulan berterusan yang sedang dilaksanakan,  kita teringat kepada peranan yang boleh dan sewajarnya(?) dimainkan oleh sayap-sayap pemuda Pakatan Rakyat.   Kita berpendapat sayap-sayap Pemuda, degup jantung orang-orang muda yang kita andalkan untuk meniupkan semangat juang kepada seluruh parti dan rakyat itu,  perlulah berdegup dengan lebih kencang, gagah dan garang lagi.    

Dalam konteks ini, ada beberapa soalan yang terlintas di dalam kepala:

Apakah sudah mencukupi apa yang telah dilakukan oleh orang-orang muda dalam parti-parti komponen Pakatan Rakyat ini, khususnya berkaitan 8 tuntutan Bersih itu?       

Apakah yang mampu dilakukan oleh orang-orang muda parti-parti komponen Pakatan Rakyat dalam tindakan susulan isu yang dibawa Bersih 3.0 itu?

Adakah mereka orang-orang muda sayap pemuda ini terkesan apabila menyaksikan gerak kerja beberapa kerat anak muda mahasiswa yang telahpun bangun untuk memperjuangkan, dengan begitu lantang sekali, isu PTPTN itu?     

Atau lebih spesifik, apakah yang mampu dilakukan oleh sayap-sayap pemuda Pakatan Rakyat dalam ‘pertempuran’ rakyat menentang pengundi segera@HANTU supaya tidak mengundi dalam PRU13 nanti? 

Atau apakah 8 (lapan) tuntutan Bersih itu perlu dipermudahkan LAGI supaya Sang Penguasa dapat melihatnya dengan lebih jelas?

Sajak Rendra telah menggariskan satu dua cadangan tindakan protes terhadap kaum palsu.  Apakah Bersih 3.0 tidak mampu mencetuskan cadangan tindakan susulan orang-orang muda di dalam parti?  Atau ia tak juga mampu menangkap imaginasi orang-orang muda parti Pakatan Rakyat?  Tidak kurang pentingnya,  apakah pemuda BN, sama seperti BAPAKnya berpendapat desakan pilihan raya yang bersih itu TIDAK penting?



No comments: