Dinsman (Artikel
337, 31/8)
Halusnya dakwah dalam filem Mohabbatein
Nak kata minat
sangat, tidaklah. Tetapi minat jugalah filem-filem tertentu. Memang ada
beberapa filem Hindustan yang bagus. Dan ada beberapa orang pelakonnya yang
saya minat. Sejak daripada zaman Dev Anand, Shammi Kapoor dan Asha Parekh dulu
lagi. Sekarang pula antara pelakon yang diminati ialah Shah Rukh Khan, Amitabh
Bachan dan Kajol.
Kebetulan
baru-baru ini ada saluran televisyen yang tayang filem Mohabbatein, sempena Hari Raya. Tak pasti Hari Raya yang ke berapa.
Dan saya berkesempatan menontonnya. Sebelum ini pun sudah pernah menonton filem
lakonan Shah Rukh Khan, Amitabh Bachan dan Aishwarya Rai itu. Saya menonton
kali kedua ini, sebab apa?
Pertamanya kerana
memang ada di rumah, kerana kurang sihat; dan saja nak rehatkan minda.
Kebetulan pula, seperti kata tadi, minat jugalah. Teringat adegan-adegan
bagaimana S.R. Khan dengan gesekan biolanya itu secara halus membawa
pembaharuan ke dalam institusi pengajian Gurukul yang ditadbir dengan penuh
disiplin ketat oleh Amitabh Bachan itu.
Filem ini dengan
para pelakonnya yang hebat itu memang antara filem Hindustan yang popular
masakini dan diminati ramai. Dengan beberapa buah lagunya dan muziknya yang
mengasyikkan itu, dan tak kurang juga tariannya yang mengghairahkan.
Apa hukumnya kita
menonton filem seperti ini? Nah, ini satu persoalan yang agak rumit untuk
dibincangkan. Secara mudahnya barangkali lebih baiklah kalau tidak menontonnya.
Tetapi ada beberapa perkara yang mendorong saya masih menontonnya. Bukan
sekadar kerana nak rehatkan minda dan kerana kebetulan berada di rumah
disebabkan kurang sihat yang saya sebut tadi itu. Ada beberapa faktor lagi.
Filem itu
sendiri. Kehadiran atau kewujudannya hari ini adalah sesuatu yang tak mudah untuk
dikesampingkan atau dipinggirkan begitu saja. Pengaruhnya ke atas masyarakat
terlalu kuat dan terlalu besar. Kita mungkin boleh mengambil sikap tak mahu
pedulikannya atau menafikan kewujudannya. Tetapi filem tetap wujud dan hadir
dalam masyarakat dan persekitaran hidup harian kita.
Wajarkah untuk
kita tidak mempedulikannya dan menafikan kewujudannya? Ini tentulah satu soalan
yang mengundang banyak persoalan pula dan akan menimbulkan perbahasan yang
berpanjangan. Makanya eloklah kita tinggalkan dulu soalan dan persoalan itu.
Hakikatnya – hari ini saya masih menonton filem, melalui televisyen (sudah lama
tidak ke pawagam), dan filem serta drama di televisyen adalah sesuatu yang
kewujudannya tidak dapat dinafikan.
Lalu kita kembali
kepada filem Mohabbatein itu. Kenapa
saya menulis mengenai perkara ini? Kerana saya percaya di sana masih ramai
orang yang masih menonton filem (dan drama di televisyen), seperti saya, bahkan
lebih ramai lagi yang menontonnya lebih kerap daripada saya. Ia boleh dikatakan sudah
menjadi sebahagian daripada cara hidup orang sekarang.
Kalau demikian,
kalau ia sudah menjadi sebahagian daripada cara hidup orang sekarang, apakah
kita masih ada pilihan untuk mengkesampingkannya daripada hidup kita atau tidak
mempedulikan kewujudannya? Saya kira, buat masa ini, kita tidak ada pilihan.
Kita tidak boleh mengkesampingkannya, kerana kita tidak ada alternatif. Apakah
alternatif yang kita ada? Atau pernahkah kita memikirkan alternatif untuknya?
Setahu saya, tidak ada.
Kembali kepada
filem Mohabbatein itu. Ia sebuah
filem Hindustan. Seperti kebanyakan filem Hindustan, filem ini pun berkisah
mengenai cinta. Bukan sekadar berkisah biasa, tetapi mengagungkannya.
Meletakkan cinta itu di tempat yang begitu tinggi dan mulia.
Barangkali itulah
antara daya tarikannya di kalangan anak-anak muda. Cinta selalu menang dan
dimenangkan di dalam filem-filem Hindustan. Tidak ada kuasa yang boleh
mengalahkan cinta. Ia sentiasa menyokong orang-orang bercinta.
Dalam Mohabbatein, watak yang dilakonkan oleh
S.R.Khan (saya tak ingat namanya, Aryan atau apa) bercinta dengan anak
perempuan Amitabh Bachan. (Maaf, saya tak ingat nama-nama wataknya. Baik yang
dipegang oleh Amitabh Bachan mahupun oleh Aishwarya Rai yang melakonkan watak
anak perempuan itu).
Amitabh Bachan,
orang yang digambarkan sebagai mahaguru atau pengetua kolej itu yang sangat
tegas, kuat berpegang pada disiplin, dan tidak pernah senyum itu, tidak
merestui cinta antara dua anak muda itu. Dia cuba menghalang percintaan
tersebut. S.R.Khan disingkirkan dari kolej. Lalu apa terjadi?
Anak perempuannya
mengambil keputusan membunuh diri. Manakala si lelakinya, S.R.Khan atau Aryan
terus bercinta dengan kekasihnya itu walaupun telah mati, tetapi dia sentiasa
merasai kewujudannya. Kekasihnya yang mati itu sentiasa hadir di dalam
hidupnya, seolah-olah tidak mati. Demikianlah hebatnya cinta di dalam
filem-filem Hindustan.
Maka kita pun bersimpati
dan menyebelahi/menyokong hero dan heroin filem ini dan tanpa menyedarinya kita
pun menerima jalan yang diambil oleh heroin itu yang membunuh diri kerana
membantah tindakan ayahnya menghalang cintanya. Bunuh diri sudah menjadi satu
tindakan yang tidak salah, malah menjadi satu pilihan yang betul dan mulia.
Filem ini ialah
mengenai pertentangan antara hidup bercinta (yang dibawa oleh S.R.Khan) dengan
hidup tanpa cinta (yang dibawa oleh Amitabh Bachan). Siapa yang akan menang?
Tentulah hidup bercinta yang dibawa oleh Aryan itu. Tetapi siapakah dia Aryan
atau watak lelaki yang dibawa oleh S.R.Khan itu?
Dia ialah seorang
yang sangat percaya kepada kata hatinya. Bagi dia itulah Tuhan yang wujud di
dalam dirinya. Dia tidak menerima kewujudan Tuhan yang lain. Dan itulah fahaman
yang dibawa dan diajarnya kepada pelajar-pelajar di kolej Gurukul itu.
Dan akhirnya
filem ini memberi kemenangan kepada hero itu. Amitabh Bachan sendiri mengaku
dia bersalah dalam hidupnya dan menyerahkan kolej kebanggannya itu kepada Aryan,
untuk disebarkannya ajaran dan fahaman hidupnya yang tak percaya Tuhan itu.
Betapa halusnya dakwah mereka melalui filem. Apakah orang-orang filem kita juga
mempunyai kesedaran sedemikian?
No comments:
Post a Comment