Merenungi mesej risalah “Hudud peluang terbaik
untuk sepakat” ISMA
Risalah itu kutemui
pada satu petang di salah sebuah masjid utama di bandar kelahiranku Sungai
Petani, iaitu Masjid Muzaffar Shah. Warna
risalah, menyala ibarat pinang yang masak itu, cukup menarik walaupun di dalam
hati terdetik juga agakan mungkin saja ia hanyalah risalah tentang barang-barang
dagangan yang kerap muncul di pelbagai masjid kita. Pun begitu tatkala keluar dari masjid, dari susunan
setebal kira-kira satu sentimeter itu, kucapai juga sekeping. Agaknya rasa ingin tahu yang cukup tebal dipancing
pula oleh warna risalah yang menyala, membuatku mencapainya.
“Hudud peluang terbaik untuk sepakat”, kata ISMA, akronim untuk Ikatan
Muslim Malaysia yang menaja slogan “Membangun Umat Beragenda”
2.0 Apa
yang kutemui dalam risalah berwarna pinang masak itu?
Kelihatannya di
antara isi-isi penting risalah ISMA:
1) Melihat “secara
positif sokongan terbuka pimpinan tertinggi UMNO terhadap pelaksanaan hudud
oleh Kerajaan Kelantan” dan berpendapat bahawa “sebarang persepakatan atas isu-isu
kepentingan umat Islam adalah amat dialu-alukan” apatah lagi “di saat perpecahan
umat Islam kepada dua blok kepartian yang merugikan.”
2) Menyeru
agar “PAS tidak perlu mengalah dan akur terhadap suara-suara sumbang yang
menolak mentah-mentah undang-undang hudud” dan “menyeru agar pihak-pihak
tertentu dalam PAS yang memandang sinis sokongan UMNO, bahkan mengejek-ejek
keputusan itu agar berhenti daripada bersikap seperti kebudak-budakan.“
3) Menggesa para
warga bukan Islam di negara ini agar “tidak bimbang dengan perkembangan
mutakhir mengenai isu hudud ini dan tidak tergesa-gesa mengeluarkan kenyataan
menentang sebelum mendapatkan penjelasan dan penerangan secukupnya” kerana pada pandangannya “pengalaman negara
ini dalam menangani rencam masyarakat majmuk adalah suatu yang diiktiraf dunia
maka seluruh rakyat Malaysia mestilah memelihara kedudukan itu dengan
meletakkan kepercayaan kepada kepimpinan yang telah mereka lantik melalui
proses demokrasi.”
Di samping
seruan, peringatan dan gesaan di atas, ISMA juga:
4) Memperkukuhkan
hujahnya dengan memetik ayat 49 Surah Al-Maidah.
5) Bertanya “
Bolehkah hudud dilaksanakan di Malaysia?”, lalu mengemukakan pandangannya bahawa:
“Kesalahan-kesalahan
jenayah yang diperakukan oleh kedua mahkmah (sivil dan syari’ah) sebagai
criminal law seperti membunuh orang lain, mencuri, merompak, merogol, dan
mencederakan orang lain boleh dilaksanakan tanpa halangan perlembagaan” dan “sidang Parlimen boleh memilih apa-apa
hukuman kepada apa-apa kesalahan jenayah, termasuk hukuman mengikut Syari’ah. Dengan cara ini pelaksanaannya meliputi orang
Islam dan bukan Islam dan dilakukan di mahkamah sivil.”
3.0 PENUTUP risalah: Perlukan UMNO& PAS bergabung?
“ Tetapi hakikatnya
perlaksanaannya ini tidak semudah disangka kerana hudud bukan sahaja merangkumi
hukuman. Bahkan aspek pembuktian,
kesaksian, pengampunan (dalam kes qisas), pelaksanaan dan banyak lagi perlu
diteliti dengan lebih lanjut.”
Dan dalam ayat
tergantung perenggan kedua iaitu penutup risalahnya, ISMA merumuskan begini:
“Walaupun
statistik pengabungan anggota parlimen UMNO dan PAS di Parlimen hampir mendapat
majoriti mudah. Itupun masih tidak
cukup. Inilah pentingnya kesepakatan dan
dominasi kuasa politik Melayu demi kedaulatan Islam di Malaysia.”
4.0 Apakah yang kita dapat kita baca?
Tidak tahulah
orang lain, tapi intipati yang kubaca ialah:
“Inilah pentingnya kesepakatan dan dominasi kuasa politik Melayu demi
kedaulatan Islam di Malaysia.”
Ya, bukankah semuanya
tentang dominasi kuasa politik? Kita
tentu ingin tahu kuasa politik yang seperti apa ― untuk tujuan apa, buat siapa,
kenapa dan bagaimana kuasa politik itu telah di(salah)gunakan tidak pula
dinyatakan? Pernahkan ISMA berhenti
sejenak untuk bertanya untuk apa “kesepakatan dan dominasi kuasa politik Melayu”
itu dipaterimati di negara ini?
Sudah berapa lamakah
Melayu itu berkuasa? Sudah berapa lamakah
yang namanya Islam itu dibawa ke dalam gelanggang oleh orang-orang politik?
Apakah cerita kuasa politik Melayu dan kegagahan Islam itu baru muncul dalam
persada politik kita? Ya, semua ini baru
saja muncul setelah UMNO bermasalah besar?
Bagiku ISMA
itu tak lebih daripada seraknya jerit-pekik-terputus-putus Melayu Umno yang
amat takut berdepan dengan mod kehilangan kuasa. Untuk itu ISMA pun dilontarkan ke dalam
gelanggang politik kita sebagai versi terbaru PERKASA, versi yang modified
(baca: ‘diperlunakkan’).
Supaya boleh dipercayai
segala suara ISMA ini dan yang lebih penting lagi supaya ISMA boleh tahan lebih
lama, kita ingin sarankan agar ISMA membawa sesuatu yang lebih meyakinkan rakyat
sehingga hati nurani rakyat menjadi sejuk kerananya. Misalnya apakah tidak lebih ‘ngam’ dan lebih
jejak ke bumi, sekiranya ISMA bercakap tentang pelbagai masalah yang sedang membelit-belit,
menjerut-jerut kehidupan rakyat? Ya, bolehkah ISMA bercakap tentang nasib
rakyat terbanyak; apa yang mereka deritai dan alami dalam meredah pahit
getirnya kehidupan mereka? Bagaimana misalnya
mereka berhempas pulas mahu menyediakan nasi di atas meja setiap hari, selama tujuh
hari, setiap bulan kerana sudah ada tujuh buah mulut yang sudah siap menanti, sedangkan
pendapatan dan harga barang sudah begitu menggila...jadinya? Kita yakin persoalan-persoalan seumpama ini
jauh lebih baik untuk orang-orang Melayu walaupun ia mungkin tidak serasi nadanya
kepada ISMA. Ya, apa salahnya jika ISMA
menjuarai nasib rakyat?
Makanya sebagai
permulaan, apakah tidak mungkin ISMA
membawa tema yang jauh lebih segar dan nyata impaknya, misalnya agihan rezeki untuk
SELURUH manusia Malaysia? Dan yang lebih
penting, ISMA melihat isu-isu ini dari
luar konteks nyawa-nyawa ikan UMNO dan teori politik Melayunya. Siapa tahu wacana tentang tajuk-tajuk yang
seperti ini jauh lebih menarik daripada “kepentingan kesepakatan dan dominasi
kuasa politik Melayu.”
Sesungguhnya tema
‘Melayu dan Islam yang terancam’ itu ibarat akhbar Utusan, sudah tak terjamah dek
selera baca walaupun diberikan secara percuma.
Bukankah sejak PRU12 yang lalu, persoalan agama dan isu-isu perkauman
ini bukan lagi isu yang dipanaskan sekadarnya ala kadarnya, TETAPI malangnya isu-isu
ini sudahpun dimainkan, dinyala-nyalakan dan dibakar hangus semahu-mahunya sehingga
seluruh rakyat menjadi terlalu bimbang.
Mereka bingung, takut, bingung dan takut yang berterusan. Mereka bertanya:
Apakah kita masih waras? Masih waraskah
kita semua? Lalu kita mau apa dan yang bagaimana?
No comments:
Post a Comment