Thursday, August 7, 2014

Hantu raya dan tuannya




Sejadah Kuasa


Kuasa, biar betapa kecil sekali pun ia, sentiasa saja lazat menyedapkan.  Sebagai tempat bersujud berzikir ia adalah pemberi nikmat yang tidak ada taranya di alam ini; semakin kyusuk sujudnya,  semakin terasa lazat nikmatnya.  Oleh itu sungguh maha rugilah mereka yang bermalas-malasan sehingga tidak sudi untuk bersenang-senang dengan membawa dahinya ke sejadah kuasa.  Sesungguhnya, sejadah kuasa adalah penyedap yang tak tergambarkan kesyahduannya apatah buat sang pewirid yang pertama kali sujud di atasnya.

Kuasa itu dagangan yang sedap lagi menyedapkan dan oleh kerana itu tidaklah memeranjatkan jika kuasa kadang kala menjelma dan melembaga sehingga menjadi berhantu ia.  Dan seperti hantu raya yang tidak mahu meninggalkan tuannya ― walaupun tuannya sedang tercungap-cungap diintai mati yang pasti ― sang peyandang kuasa juga tidak mahu berpisah dengan sejadah kuasa yang pernah dipinjamkan kepadanya. Penyandang dan kuasanya, mahunya berpisah tidak.  Mereka ingin sehidup dan semati buat selama-lamanya.        

Nikmat sujud di sejadah kuasa itu kadang kala mampu mengalahkan kuasa cinta yang (katanya) buta.  Kita melihat bagaimana sang Raja meninggalkan takhta kerana ingin bersama kekasih yang digilainya separuh nyawa itu.  Dan jangan terkejut jika ‘nikmat’ sujud di atas sejadah kuasa itu mampu memburaikan ikatan serban yang sekian lama membelit dan melingkari kepala.  Bukan sesuatu yang aneh jika sejadah kuasa yang membawa bersamanya habuan, nikmat dan kemanisan dunia kerap juga melondehkan wajah sebenar para agamawan.

Makanya segala cakap-cakap tentang iman, akhlak, kesabaran, ujian, dugaan, hukum hakam, arahan dan suruhan agama yang muluk-muluk itu tidak boleh sama sekali dijadikan kayu ukur kehebatan seseorang agamawan sehinggalah ia diuji oleh nikmat bersujud di atas sejadah kuasa.  Dan jangan lupa bahawa yang diuji itu tidak semestinya bersabit dan mengenai hanya batang tubuh sang agamawan itu semata-mata.  Segala yang ada di sekelilingnya boleh saja menjadi sasaran dugaan dan bahan ujian.  Maknanya seseorang agamawan tersohor itu boleh diuji via nafsu serakah menantunya, anak, bini dan cucu cicit tersayangnya.  Dan percayalah bukan semua agamawan boleh lulus ujian yang melibatkan anak menantunya.  Satu bentuk ujian via anak,  menantu atau bini-bini kesayangan kadang kala jauh lebih payah dikalahkan jika dibandingkan dengan segala macam ujian sengit dalam beribu-ribu pertempuran politik.  

Kita ulangi, salah satu ujian besar untuk orang-orang kerap bersurahkan hal-hal agama ialah pabila dia dihulurkan sekeping sejadah kuasa.  Jika perangai sebenar si tukang syarah ini tidak begitu jelas semasa sebelum dia berkuasa, silalah amati tingkah lakunya setelah dan semasa dia diberikan sejadahnya itu.  Kalau kita tidak salah ingat, satu ketika dulu seorang Mahathir pernah bermadah bahawa dalam batang tubuh parti bernafaskan Islam belum kelihatan sebarang perebutan kuasa, keadaan seperti itu bukanlah tidak bersebab.  Parti Islam itu belum lagi diberikan sebarang sejadah kuasa.  Lihatlah apakah itu perangainya (tidak berebut-rebut sejadah itu ) akan tetap kekal setelah dan apabila ia diberikan sejadahnya?  Walaupun kata-kata seorang Mahathir itu lebih banyak putar dan belitnya, loyar dan buruk serta sakat perli politiknya, tapi statement seperti di atas,  memang ada relevannya.        



Wanita dan sejadah kuasa


Wanita itu dari jenis gender yang telah melahirkan ‘kita-kita semua’  ke bumi ini dan tanpa wanita,  kita semua tak ada di sini.  Dan ganti nama ‘ibu’ tak akan wujud dalam kamus manusia jika di alam ini tidak ada spesies wanita. Bayangkan sebuah bumi yang tak ada adik, menantu, anak, guru, doktor, bidan dll yang dari spesies perempuan.  Alangkah muramnya alam bumi ini tanpa wanita.      

Kira-kira sebulan sekali wanita yang sihat ‘jatuh uzur’ dan dia diberikan kebenaran untuk cuti beribadah.  Sementara itu, katanya terdapat dalam pemikiran sesetengah spesies lelaki termasuk yang tinggi maqam agamanya yang katanya yakin dan percaya bahawa wanita itu secara semula jadi@alamiah sememangnya lemah daya inteleknya.  Khabarnya wanita itu dikatakan lemah oleh kerana gendernya dan oleh hal yang demikian itu tidaklah layak ia menjadi pemimpin tertinggi? Apakah ini juga bermakna bahawa orang-orang ini yakin dan percaya bahawa isteri, isteri-isteri, anak-anak atau cucu cicit mereka yang semuanya perempuan itu, secara semula jadi adalah spesies yang lemah?  Apakah tepat pandangan bahawa sesungguhnya kaum Hawa itu secara relatif jauh lebih rendah kebolehannya dan daya inteleknya kerana dia bukanlah dari spesies lelaki?

Apakah kuasa dan wanita itu tidak ada kaitannya sama sekali dengan segala macam nikmat dan kesedapan nikmat bersujud di atas sejadah kuasa itu?  Atau apakah tidak mungkin (oleh kerana saking sedapnya bersujud di sejadah kuasa itu), maka hanya lelaki saja yang berhak diberikan kuasa tertinggi, misalnya CEO sebuah negeri yang kaya?  Agaknya itukah sebab musababnya kenapa kuasa yang sedia ada dan segala limpahan manfaatnya yang mengalir dan diraup selama ini membuat seseorang wanita itu tidak layak?

Alahai sejadah dan segala bentuk sujud yang dipamerkan.  Apakah ia tidak berupaya mengelirukan ‘kita-kita’ yang tebal tembok taqlid butanya?

Wallahuklam. 



No comments: